VSFS:N_SMK Sociologie marketingové komuni - Informace o předmětu
N_SMK Sociologie marketingové komunikace
Vysoká škola finanční a správnízima 2016
- Rozsah
- 2/1. 10 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_SMK/cM1PH: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 S23, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 S23, O. Roubal
N_SMK/cM2PH: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 S13, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 S13, O. Roubal
N_SMK/pMPH: Út 12:15–12:59 S01, Út 13:00–13:45 S01, F. Zich
N_SMK/uMPH: Út 8. 11. 15:45–17:15 S13, 17:30–19:00 S13, Út 29. 11. 15:45–17:15 S13, 17:30–19:00 S13, Út 13. 12. 17:30–19:00 S13, F. Zich
N_SMK/vMMO: So 8. 10. 8:00–9:30 M21, 9:45–11:15 M21, So 22. 10. 11:30–13:00 M17, 14:00–15:30 M17, So 5. 11. 11:30–13:00 M17, M. Tomčík
N_SMK/vMPH: So 8. 10. 8:00–9:30 S24, 9:45–11:15 S24, Pá 21. 10. 14:00–15:30 S13, 15:45–17:15 S13, Pá 4. 11. 17:30–19:00 S11, F. Zich - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování kurzu by si měl student osvojit si úlohu marketingové komunikace jako intervenčního faktoru v rozhodovacím procesu a spotřebním chování lidí. Měl by umět definovat sociálních souvislostí a dopadů prostředků marketingové komunikace na společnost, její sociální strukturu, na hlavní sociální skupiny a jednání lidí. Bude znát empirické možnosti zkoumání vedlejších sociálních efektů marketingové komunikace, konkrétně dopady MK v oblasti životních hodnot a životních stereotypů a vliv marketingové komunikace na hodnotovou orientaci. Získá znalosti o spotřebním chování domácností v souvislosti se sociální diferenciací společnosti. Na základě získaných znalostí by student měl být schopen definovat přímé a nepřímé (nezamýšlenými) důsledky a sociální externality (vnitřní, vnější) marketingové komunikace, včetně tzv. antireklamy a kritiky MK. Součástí výuky tohoto předmětu je účast na empirickém zkoumání
- Osnova
- 1. Vymezení specifiky a obsahu sociologie marketingové komunikace, význam strukturálního a vztahového přístupu
- 2. Marketingová komunikace jako samostatné „odvětví“ lidské činnosti z pohledu sociologie, marketing jako profese
- 3. Struktura lidského činu. Systémové prostředí a nezamýšlené důsledky činu. Vedlejší důsledky marketingové komunikace. Problémy jejich poznání a evaluace
- 4. Komunikační proces a sociální prostředí marketingu
- 5. Marketingová komunikace jako intervenční faktor
- 6. Účinky MK na jednotlivce a společnost a jejich měření
- 7. Vliv MK na životní způsob lidí – problém kvality života
- 8. Postmoderní způsob života – hédonismus
- 9. Vliv MK na formování hodnotového světa lidí
- 10. Spotřební chování domácností v souvislosti se sociální diferenciací společnost
- 11. Marketingová komunikace jako civilizační faktor – organizační funkce
- 12. Antireklama a kritika MK
- Literatura
- povinná literatura
- STILLERMAN, J.: The Sociology of Consumption. A Global Approach. Cambridge: Polity Press, 2015. ISBN 978-07-456-6127-8
- Roubal, Ondřej. Policy of life chances and policy of life styles under the conditions of consumer culture. European Journal of Science and Theology, 2015, Vol. 11, No. 6, p. 15-25. ISSN 1841-0464
- Roubal, Ondřej. Predatory and alternative hedonism – from self-destruction to voluntary modesty. In. Matúš, J., D. Petranová (eds.). Conference Proccedings from International Scientific Conference „Marketing Identity 2014: Explosion of Innovations. Trna
- LURY, C.: Consumer Culture. Cambridge: Polity Press, 2011. ISBN 978-0-7456-4330-4
- Roubal, Ondřej. Consumer Culture and the Problem of Choice – Why can Less be More. In Petranová, D., S. Magál (eds.). Megatrends and Media 2016 - Critique in Media, Critique of Media. Conference Proceedings from International Scientific Conference. Facul
- Roubal, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní. Edice EUPRESS, 2014, 56 s. ISBN 978-80-7408-087-6
- Roubal, Ondřej, Zich, František. Marketingová sociologie. Marketingové komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. 2015, 121 s. Edice Eupress. ISBN 978-80-7408-102-6
- • Zich, F.: On the theme of marketng communication side effects, in: Communiction Today 1/2012, Trnava, ISSN 1338-130X
- doporučená literatura
- Roubal, Ondřej. Sociologie a marketingová komunikace – partneři nebo soupeři? In: Pavlů, D. (ed.) Marketingová komunikace a společnost. Sborník z mezinárodní vědecké konference v Praze (16.5-17.5 2013). Praha: Vysoká škola finanční a správní. Edice EUPRE
- SOPER, K.: Beyond Consumerism: The Critique of Consumption, Democracy, and the Politics of Prosperity. In. ZAHRÁDKA, P., SEDLÁKOVÁ, R. (eds.) New Perspective on Consumer Culture and Research. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, 2012, s. 18
- BAUMAN, Z.: Umění života. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1869-4
- CHORVÁT, I.: Premeny životného štýlu – sociologické východiská a predpoklady. In Sociológia, Vol. 47, No. 1, 2015, p. 5-30. ISSN 0049 - 1225
- N. Kleinová: Bez loga, Agro/Dokořán, Praha, 2005, ISBN 80-7363-010-8-9
- Roubal, Ondřej. Dictatorship of Fast-Running Time Within The Society of Experience. Communication Today, 2014, roč. 5, č. 1, s. 86-92. ISSN 1338-130X
- LIPOVETSKY, G.: Hypermoderní doba. Od požitku k úzkosti. Praha: Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-283-4
- SASSATELLI, R.: Sociologie spotřeby: jednání, distinkce a identita. In ZAHRÁDKA, P. (ed.): Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Praha: Academia, 2014, p. 87-114. ISBN 978-80-244-2858-1
- Výukové metody
- Přednášky, zpracování seminární práce na zadané téma a účast na empirickém šetření - provedení výzkumných rozhovorů.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemnou zkouškou. a) Zkouška formou testu, odpovídá se slovně (nikoliv volbou alternativ) na 6 otázek vybraných ze 30 zkušebních otázek, za správnou a úplnou odpověď je 5 bodů, minimální počet bodů pro složení zkoušky je 15 bodů. b) Vyhodnocení seminární práce (účast na výzkumném šetření - provedení výzkumných rozhovorů).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2016/N_SMK