N_SMK Sociologie marketingové komunikace

Vysoká škola finanční a správní
zima 2016
Rozsah
2/1. 10 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_SMK/cM1PH: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 S23, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 S23, O. Roubal
N_SMK/cM2PH: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 S13, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 S13, O. Roubal
N_SMK/pMPH: Út 12:15–12:59 S01, Út 13:00–13:45 S01, F. Zich
N_SMK/uMPH: Út 8. 11. 15:45–17:15 S13, 17:30–19:00 S13, Út 29. 11. 15:45–17:15 S13, 17:30–19:00 S13, Út 13. 12. 17:30–19:00 S13, F. Zich
N_SMK/vMMO: So 8. 10. 8:00–9:30 M21, 9:45–11:15 M21, So 22. 10. 11:30–13:00 M17, 14:00–15:30 M17, So 5. 11. 11:30–13:00 M17, M. Tomčík
N_SMK/vMPH: So 8. 10. 8:00–9:30 S24, 9:45–11:15 S24, Pá 21. 10. 14:00–15:30 S13, 15:45–17:15 S13, Pá 4. 11. 17:30–19:00 S11, F. Zich
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování kurzu by si měl student osvojit si úlohu marketingové komunikace jako intervenčního faktoru v rozhodovacím procesu a spotřebním chování lidí. Měl by umět definovat sociálních souvislostí a dopadů prostředků marketingové komunikace na společnost, její sociální strukturu, na hlavní sociální skupiny a jednání lidí. Bude znát empirické možnosti zkoumání vedlejších sociálních efektů marketingové komunikace, konkrétně dopady MK v oblasti životních hodnot a životních stereotypů a vliv marketingové komunikace na hodnotovou orientaci. Získá znalosti o spotřebním chování domácností v souvislosti se sociální diferenciací společnosti. Na základě získaných znalostí by student měl být schopen definovat přímé a nepřímé (nezamýšlenými) důsledky a sociální externality (vnitřní, vnější) marketingové komunikace, včetně tzv. antireklamy a kritiky MK. Součástí výuky tohoto předmětu je účast na empirickém zkoumání
Osnova
  • 1. Vymezení specifiky a obsahu sociologie marketingové komunikace, význam strukturálního a vztahového přístupu
  • 2. Marketingová komunikace jako samostatné „odvětví“ lidské činnosti z pohledu sociologie, marketing jako profese
  • 3. Struktura lidského činu. Systémové prostředí a nezamýšlené důsledky činu. Vedlejší důsledky marketingové komunikace. Problémy jejich poznání a evaluace
  • 4. Komunikační proces a sociální prostředí marketingu
  • 5. Marketingová komunikace jako intervenční faktor
  • 6. Účinky MK na jednotlivce a společnost a jejich měření
  • 7. Vliv MK na životní způsob lidí – problém kvality života
  • 8. Postmoderní způsob života – hédonismus
  • 9. Vliv MK na formování hodnotového světa lidí
  • 10. Spotřební chování domácností v souvislosti se sociální diferenciací společnost
  • 11. Marketingová komunikace jako civilizační faktor – organizační funkce
  • 12. Antireklama a kritika MK
Literatura
    povinná literatura
  • STILLERMAN, J.: The Sociology of Consumption. A Global Approach. Cambridge: Polity Press, 2015. ISBN 978-07-456-6127-8
  • Roubal, Ondřej. Policy of life chances and policy of life styles under the conditions of consumer culture. European Journal of Science and Theology, 2015, Vol. 11, No. 6, p. 15-25. ISSN 1841-0464
  • Roubal, Ondřej. Predatory and alternative hedonism – from self-destruction to voluntary modesty. In. Matúš, J., D. Petranová (eds.). Conference Proccedings from International Scientific Conference „Marketing Identity 2014: Explosion of Innovations. Trna
  • LURY, C.: Consumer Culture. Cambridge: Polity Press, 2011. ISBN 978-0-7456-4330-4
  • Roubal, Ondřej. Consumer Culture and the Problem of Choice – Why can Less be More. In Petranová, D., S. Magál (eds.). Megatrends and Media 2016 - Critique in Media, Critique of Media. Conference Proceedings from International Scientific Conference. Facul
  • Roubal, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní. Edice EUPRESS, 2014, 56 s. ISBN 978-80-7408-087-6
  • Roubal, Ondřej, Zich, František. Marketingová sociologie. Marketingové komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. 2015, 121 s. Edice Eupress. ISBN 978-80-7408-102-6
  • • Zich, F.: On the theme of marketng communication side effects, in: Communiction Today 1/2012, Trnava, ISSN 1338-130X
    doporučená literatura
  • Roubal, Ondřej. Sociologie a marketingová komunikace – partneři nebo soupeři? In: Pavlů, D. (ed.) Marketingová komunikace a společnost. Sborník z mezinárodní vědecké konference v Praze (16.5-17.5 2013). Praha: Vysoká škola finanční a správní. Edice EUPRE
  • SOPER, K.: Beyond Consumerism: The Critique of Consumption, Democracy, and the Politics of Prosperity. In. ZAHRÁDKA, P., SEDLÁKOVÁ, R. (eds.) New Perspective on Consumer Culture and Research. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, 2012, s. 18
  • BAUMAN, Z.: Umění života. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1869-4
  • CHORVÁT, I.: Premeny životného štýlu – sociologické východiská a predpoklady. In Sociológia, Vol. 47, No. 1, 2015, p. 5-30. ISSN 0049 - 1225
  • N. Kleinová: Bez loga, Agro/Dokořán, Praha, 2005, ISBN 80-7363-010-8-9
  • Roubal, Ondřej. Dictatorship of Fast-Running Time Within The Society of Experience. Communication Today, 2014, roč. 5, č. 1, s. 86-92. ISSN 1338-130X
  • LIPOVETSKY, G.: Hypermoderní doba. Od požitku k úzkosti. Praha: Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-283-4
  • SASSATELLI, R.: Sociologie spotřeby: jednání, distinkce a identita. In ZAHRÁDKA, P. (ed.): Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Praha: Academia, 2014, p. 87-114. ISBN 978-80-244-2858-1
Výukové metody
Přednášky, zpracování seminární práce na zadané téma a účast na empirickém šetření - provedení výzkumných rozhovorů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemnou zkouškou. a) Zkouška formou testu, odpovídá se slovně (nikoliv volbou alternativ) na 6 otázek vybraných ze 30 zkušebních otázek, za správnou a úplnou odpověď je 5 bodů, minimální počet bodů pro složení zkoušky je 15 bodů. b) Vyhodnocení seminární práce (účast na výzkumném šetření - provedení výzkumných rozhovorů).
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.