N_SMK Sociologie marketingové komunikace

Vysoká škola finanční a správní
léto 2016
Rozsah
2/1. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_SMK/cM1PH: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 S24, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 S24, O. Roubal
N_SMK/cM2PH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S11, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S11, O. Roubal
N_SMK/pMPH: St 12:15–12:59 S01, St 13:00–13:45 S01, kromě St 9. 3. ; a St 16. 3. 14:00–15:30 S01, F. Zich
N_SMK/uMPH: Út 29. 3. 17:30–19:00 S13, Út 5. 4. 17:30–19:00 S11, Út 12. 4. 17:30–19:00 S13, Út 19. 4. 15:45–17:15 S13, 17:30–19:00 S13, F. Zich
N_SMK/vMMO: So 27. 2. 8:00–9:30 M25, 9:45–11:15 M25, Pá 11. 3. 12:00–13:30 M25, Pá 22. 4. 12:00–13:30 M25, 13:45–15:15 M25, M. Tomčík
N_SMK/vMPH: Pá 1. 4. 15:30–17:00 S11, So 16. 4. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, Pá 29. 4. 15:30–17:00 S11, 17:15–18:45 S11, F. Zich
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování kurzu by si měl student osvojit si úlohu marketingové komunikace jako intervenčního faktoru v rozhodovacím procesu a spotřebním chování lidí. Měl by umět definovat sociálních souvislostí a dopadů prostředků marketingové komunikace na společnost, její sociální strukturu, na hlavní sociální skupiny a jednání lidí. Bude znát empirické možnosti zkoumání vedlejších sociálních efektů marketingové komunikace, konkrétně dopady MK v oblasti í životních hodnot a životních stereotypů a vliv marketingové komunikace na formování životního způsobu a životního stylu moderní společnosti. Na základě získaných znalostí by student měl být schopen definovat přímé a nepřímé (nezamýšlenými) důsledky a sociální externality (vnitřní, vnější) marketingové komunikace. Součástí výuky tohoto předmětu je účast na empirickém zkoumání vedlejších efektů marketingové komunikace na společnost a změn spotřebního chování obyvatel v souvislosti sekonomickou krizí.
Osnova
  • 1. Vymezení specifiky a obsahu sociologie marketingové komunikace, význam strukturálního a vztahového přístupu
  • 2. Marketingová komunikace jako samostatné „odvětví“ lidské činnosti z pohledu sociologie, marketing jako profese
  • 3. Struktura lidského činu. Systémové prostředí a nezamýšlené důsledky činu. Vedlejší důsledky marketingové komunikace. Problémy jejich poznání a evaluace
  • 4. Komunikační proces a sociální prostředí marketingu
  • 5. Marketingová komunikace jako intervenční faktor
  • 6. Účinky MK na jednotlivce a společnost a jejich měření
  • 7. Vliv MK na životní způsob lidí – problém kvality života
  • 8. Postmoderní způsob života – hédonismus
  • 9. Vliv MK na formování hodnotového světa lidí
  • 10. Spotřební chování domácností v souvislosti se sociální diferenciací společnost
  • 11. Marketingová komunikace jako civilizační faktor – organizační funkce
  • 12. Antireklama a kritika MK
Literatura
    povinná literatura
  • O.Roubal, F.Zich :Marketingová sociologie . Eupress, Praha, I SBN 978-80-7408-102-6ha,
  • • Tuček, M. ed.: Soudržnost v diferencující se společnosti, Sociologický ústav AV ČR, Praha, 2008, ISBN 978-80- 244-2858-1, kap. 2
  • • Zich, F.: On the theme of marketng communication side effects, in: Communiction Today 1/2012, Trnava, ISSN 1338-130X
  • • Kubátová H. : Sociologie životního způsobu, Grada, Praha, 2010 ISBN 978-80-247- 2456-0
  • • Kalka, J., Allgayer,F.,: Marketing podle cílových skupin. Jak žijeme. Co kupujeme. Čím se řídíme. Computer PRESS, 2007, ISBN 978-80-251-1617-3
  • • Dufková, J., Tuček, M. (ed.): Proměny způsobu života. In. Tuček, M. (ed.). Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí. Praha: Slon, 2003. ISBN 978-80-86429-22-9
    doporučená literatura
  • LIPOVETSKY, G. Paradoxní štěstí: esej o . 1. vyd. Praha: Prostor, 2007. 443 s. ISBN 978-80-7260-184-4
  • • Thompson J. B : Média a modernita: Mediální studia, Nakladatelství. Karolinum, UK Praha, 2004. ISBN 80-246-0652-6
  • • Prudký L. a kol: Inventura hodnot, Academia , Praha, 2009, 344 s. ISBN 978-80-. 200-1751-2
Výukové metody
Přednášky, zpracování seminární práce na zadané téma a účast na empirickém šetření - provedení výzkumných rozhovorů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemnou zkouškou. a) Zkouška formou testu, odpovídá se slovně (nikoliv volbou alternativ) na 6 otázek vybraných ze 30 zkušebních otázek, za správnou a úplnou odpověď je 5 bodů, minimální počet bodů pro složení zkoušky je 15 bodů. b) Vyhodnocení seminární práce (účast na výzkumném šetření - provedení výzkumných rozhovorů).
Navazující předměty
Informace učitele
Předpoklad:
Znalosti základů sociologie na úrovni bakalářského studia a zkouška z předmětu sociologické teorie moderní společnosti
Prequisites:
Basic knowledge of sociology at the bachelor level and examination of the subject of sociological theory of modern society
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.