N_SMK Sociologie marketingové komunikace

Vysoká škola finanční a správní
léto 2012
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. František Zich, DrSc. (přednášející)
PhDr. Iva Petrová (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Monika Kozlerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_SMK/pMMO: každé liché úterý 12:15–12:59 M14, každé liché úterý 13:00–13:45 M14, každé liché úterý 14:00–14:44 M14, každé liché úterý 14:45–15:30 M14, F. Zich
N_SMK/pMPH: Po 8:45–9:29 S23, Po 9:30–10:15 S23, F. Zich
N_SMK/uM1abPH: Út 6. 3. 15:45–17:15 S23, Út 13. 3. 19:15–20:45 S23, Út 27. 3. 17:30–19:00 S23, 19:15–20:45 S23, I. Petrová
N_SMK/vMKL: Pá 2. 3. 13:45–15:15 K203, 15:30–17:00 K203, Pá 23. 3. 13:45–15:15 K206, 15:30–17:00 K206, F. Zich
N_SMK/vMMO: Pá 17. 2. 12:00–13:30 M15, 13:45–15:15 M15, Pá 2. 3. 12:00–13:30 M15, 13:45–15:15 M15, M. Tomčík
N_SMK/vMPH: Pá 17. 2. 15:30–17:00 S11, 17:15–18:45 S11, Pá 2. 3. 15:30–17:00 S11, 17:15–18:45 S11, I. Petrová
Předpoklady
Znalosti základů sociologie a sociologické teorie moderní doby
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Objasnění sociálních souvislostí a dopadů marketingové komunikace na společnost, sociální strukturu společnosti a na hlavní sociální skupiny. Sociální externality (vnitřní, vnější) marketingové komunikace. Dopady v oblasti formování životních hodnot a životních stereotypů. Struktura sociálních milieu moderní společnosti jako výsledek a východisko marketingové komunikace. Marketingová komunikace v každodenním způsobu života a ve struktuře času člověka. Životní způsob. Postoje veřejnosti k metodám marketingové komunikace a reklamě (důvěryhodnost, problém manipulace). Globalizace marketingové komunikace a její metody působení. Nové trendy v marketingové komunikaci a jejich možné sociální důsledky (internet, informační technologie). Součástí výuky je účast na empirickém výzkumu vedlejších efektů marketingové komunikace. Předmět je zaměřen na specifiku sociologického pohledu na MK jako relativně samostatného odvětví společnosti. Analýza struktury lidského jednání umožní seznámit s přímými a nepřímými (nezamýšlenými) důsledky MK. Dopady MK na hodnotovou orientaci lidí a formulování zájmové struktury a každodenního způsobu života. V souvislosti s tím půjde o informace o vybavenosti a hospodaření domácností z pohledu sociální stratifikace. Sociologie spotřeby. Problémy vlivu MK na osobní a sociální identitu. Specifické postupy sociálního a politického marketingu a otázky vlivu MK na multikulturalismus moderní společnosti. Empirické možnost zkoumání vedlejších sociálních efektů marketingové komunikace. Účast na praktickém výzkumu i k problematice marketingové komunikace.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Vymezení specifiky a obsahu sociologie marketingové komunikace, význam strukturálního a vztahového přístupu. 2.Marketingová komunikace jako samostatné „odvětví“ lidské činnosti z pohledu sociologie, marketing jako profese. 3. Struktura lidského činu – motivy, naplnění, dopady na mezilidské vztahy – teorie jednání v návaznosti na interpretativní sociologii. Etnometodologie: Každodennost, skryté předpoklady základů sociálního chování – každodenní komunikace, indexikalita (Garfinkel) 4. Nezamýšlené důsledky MK. Problémy jejich poznání a evaluace. Pozitivní a negativní příklady. Sociální a kulturní efekty MK. Metody empirické identifikace vedlejších efektů MK. 5. Postoje veřejnosti k marketingové komunikaci (etické aspekty, důvěryhodnost, manipulace, možnosti substituce apod.). Problém osobní a sociální identity člověka ve vztahu k MK - teorie rámce (Goffman) 6. Sociologie spotřeby, domácnosti, vybavenost rodinné účty, rozhodování, priority. 7.Sociální struktura sociologické hledisko (skupina status, vrstva) a srovnání s marketingovými pojmy (cílová skupina, segment apod.) 8. Způsob života, životní styl, jako důsledek intervence MK. Vymezení pojmů – způsob života a životní styl – typy, kvalita života. 9. Vliv MK na hodnotovou orientaci lidí, na způsob myšlení. Integrační a desintegrační vlivy MK na soudobou společnost. Vznik spotřebitelských stereotypů, habitus.. 10. Marketingová komunikace a veřejný prostor. Mentální mapy. 11. Marketing a globalizace, multikulturalismus, nadnárodní povaha marketingu, unifikace, přednosti, nedostatky, problém národních specifik 12. Kritika MK, negativní efekty MK, antireklama.
Literatura
    povinná literatura
  • H. Kubátová: Sociologie životního způsobu, Grada, Praha, 2009 kap. I-II.
    doporučená literatura
  • G. Lipovetský: Paradoxní štěstí, Prostor, Praha, 2007
  • Rabuši, Ladislav - Hamanová, Jana. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008
  • J. Večerník: Občan a tržní ekonomika, nakladatelství Lidové noviny, Praha1998 kap. 3 a 5.
  • J. B Thompson: Média a modernita: Mediální studia, UK Praha, 2004
  • Tuček, M. ed.: Soudržnost v diferencující se společnosti, Sociologický ústav AV ČR, Praha, 2008, kap. 2
    neurčeno
  • Libor Prudký a kol: Inventura hodnot, Academia , Praha, 2009
  • F. Zich: Úvod do sociologie, VŠFS, kap. 1.
Výukové metody
přednášky zpracování seminární práce na zadané téma, nebo čast na empirickém šetření - provedení výzkumných rozhovorů
Metody hodnocení
1. zkouška formou testu, test 6 otázek, odpovídá se slovně (nikoliv volbou alternativ) za správnou a úplnou odpově´d je 5 bodů, minimální počet bodů pro složení zkoušky je 15 2. vyhodnocení seminární práce - minimální požadovaný počet bodů je 5 z deseti
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.