VSFS:N_SMK Sociologie marketingové komuni - Informace o předmětu
N_SMK Sociologie marketingové komunikace
Vysoká škola finanční a správnízima 2018
- Rozsah
- 2/1/0. 10 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Giuseppe Maiello, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zdeněk Sloboda (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_SMK/cMMO: každou lichou středu 10:30–11:14 M15, každou lichou středu 11:15–12:00 M15, kromě St 21. 11. ; a Po 26. 11. 14:00–15:30 M26, M. Tomčík
N_SMK/cM1PH: každou lichou středu 8:45–9:29 S11, každou lichou středu 9:30–10:15 S11, Z. Sloboda
N_SMK/cM2PH: každou lichou středu 10:30–11:14 S11, každou lichou středu 11:15–12:00 S11, Z. Sloboda
N_SMK/pMMO: každé sudé pondělí 10:30–11:14 M26, každé sudé pondělí 11:15–12:00 M26, každou sudou středu 10:30–11:14 M15, každou sudou středu 11:15–12:00 M15, M. Tomčík
N_SMK/pMPH: Čt 14:00–14:44 S01, Čt 14:45–15:30 S01, O. Roubal
N_SMK/vM2PH: So 13. 10. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Pá 9. 11. 19:15–20:45 S26, Pá 23. 11. 19:15–20:45 S26, Pá 7. 12. 14:00–15:30 S26, G. Maiello
N_SMK/vM3PH: Pá 12. 10. 17:30–19:00 S13, 19:15–20:45 S13, So 27. 10. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, So 24. 11. 14:00–15:30 S13, G. Maiello - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování kurzu by si měl student osvojit si úlohu marketingové komunikace jako intervenčního faktoru v rozhodovacím procesu a spotřebním chování lidí. Měl by umět definovat sociálních souvislostí a dopadů prostředků marketingové komunikace na společnost, její sociální strukturu, na hlavní sociální skupiny a jednání lidí. Bude znát empirické možnosti zkoumání vedlejších sociálních efektů marketingové komunikace, konkrétně dopady MK v oblasti životních hodnot a životních stereotypů a vliv marketingové komunikace na hodnotovou orientaci. Získá znalosti o spotřebním chování domácností v souvislosti se sociální diferenciací společnosti. Na základě získaných znalostí by student měl být schopen definovat přímé a nepřímé (nezamýšlenými) důsledky a sociální externality (vnitřní, vnější) marketingové komunikace, včetně tzv. antireklamy a kritiky MK. Součástí výuky tohoto předmětu je účast na empirickém zkoumání
- Výstupy z učení
- Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
- Osnova
- 1. Role a význam marketingové komunikace v pozdně moderní společnosti - marketingová komunikace jako intervenční faktor ekonomického, kulturního, sociálního a psychologického rozměru lidské existence. 2. Vztah sociologie a marketingové komunikace – synergické efekty propojení akademické sociologie a marketingové praxe - vztahy, vazby, souvislosti. 3. Sociologie marketingové komunikace – vymezení a předmět poznání. Alfa a Beta dimenze sociologie marketingové komunikace jako různé polohy vztahu sociologie a marketingové komunikace. 4. Inovace a trendy v oblasti spotřebního chování, interdisciplinární přístup v porozumění a pochopení spotřebního chování. 5. Osobnost spotřebitele, vědomé a nevědomé procesy, priming a framing efekt, nové poznatky o vlivech prostředí na rozhodovací procesy spotřebitelů, trendy v marketingovém výzkumu. 6. Účinky reklamy a skeptický spotřebitel - výzkumy k účinkům reklamy, typy recipientů a nové formáty reklamy (celebrity, humor a erotika v reklamě). 7. Spotřeba a kultura. Spotřební kultura – ideologická, perfekcionistická, liberální a alternativní kritika spotřební kultury. 8. Ambivalence spotřební kultury – proměny životní situace spotřebitelů, společenské podmínky, proměny životního stylu a krize identity. 9. Blahobyt, individualizace a konzumní hédonismus – efekty marketingové komunikace v oblasti životního stylu, motivací, hodnot, aspirací, cílů. 10. Marketingová komunikace, konzumentství, štěstí a spokojenost –? „Joyless economy“ a Easterlinův paradox. Pasti lidského štěstí - problém klesající mezní užitečnosti, hédonistické adaptace, sociální komparace a odloženého užitku. 11. Problém volby a rozhodovací procesy spotřebitelů – proč méně může být více? Rostoucí nabídka zboží a služeb – benefit nebo prokletí? Nové výzvy obchodním strategiím a komunikačním kampaním produktů. 12. Formy hédonismus – konzumní a kreativní hédonismus v teorii a empirii. Kreativní hédonismus a návrat k epikurejství v podmínkách konzumní společnosti. Kult okamžiku a kult odložené radosti. Hledání životních přístupů k intenzifikaci životních radostí, štěstí a spokojenosti.
- Literatura
- povinná literatura
- ZAHRÁDKA, P. (ed.). Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-244-2858-1
- ROUBAL, O. Sociology of a Branding – "Just Do It" in the "No Limits" world. Communication Today, 2017, Vol. 8, No. 1, p. 40-52. ISSN 1338-130X
- Roubal, Ondřej, Zich, František. Marketingová sociologie. Marketingové komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. 2015, 121 s. Edice Eupress. ISBN 978-80-7408-102-6
- Roubal, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní. Edice EUPRESS, 2014, 56 s. ISBN 978-80-7408-087-6
- doporučená literatura
- GRAVES, P. Consumer.ology. The True about Consumers and Psychology of Shopping. UK: Nicholas Brealey, 2013. ISBN 978-1-85788-576-7.
- CHORVÁT, I.: Premeny životného štýlu – sociologické východiská a predpoklady. In Sociológia, Vol. 47, No. 1, 2015, p. 5-30. ISSN 0049 - 1225
- STILLERMAN, J.: The Sociology of Consumption. A Global Approach. Cambridge: Polity Press, 2015. ISBN 978-07-456-6127-8
- BAUMAN, Z.: Umění života. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1869-4
- LIPOVETSKY, G.: Hypermoderní doba. Od požitku k úzkosti. Praha: Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-283-4
- SOPER, K.: Beyond Consumerism: The Critique of Consumption, Democracy, and the Politics of Prosperity. In. ZAHRÁDKA, P., SEDLÁKOVÁ, R. (eds.) New Perspective on Consumer Culture and Research. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, 2012, s. 18
- LURY, C.: Consumer Culture. Cambridge: Polity Press, 2011. ISBN 978-0-7456-4330-4
- Roubal, Ondřej. Policy of life chances and policy of life styles under the conditions of consumer culture. European Journal of Science and Theology, 2015, Vol. 11, No. 6, p. 15-25. ISSN 1841-0464
- ROUBAL, Ondřej. JANUS' FACE OF CONSUMER CULTURE. European Journal of Science and Theology, Iasi (Romania): Technical University of Iasi, 2017, roč. 13, č. 6, s. 219-229. ISSN 1841-0464.
- Roubal, Ondřej. Sociologie a marketingová komunikace – partneři nebo soupeři? In: Pavlů, D. (ed.) Marketingová komunikace a společnost. Sborník z mezinárodní vědecké konference v Praze (16.5-17.5 2013). Praha: Vysoká škola finanční a správní. Edice EUPRE
- ROUBAL, O., ZICH, F. Marketingová sociologie. Marketingové komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. 2015, 121 s. Edice Eupress. ISBN 978-80-7408-102-6
- SASSATELLI, R.: Sociologie spotřeby: jednání, distinkce a identita. In ZAHRÁDKA, P. (ed.): Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Praha: Academia, 2014, p. 87-114. ISBN 978-80-244-2858-1
- Roubal, Ondřej. Consumer Culture and the Problem of Choice – Why can Less be More. In Petranová, D., S. Magál (eds.). Megatrends and Media 2016 - Critique in Media, Critique of Media. Conference Proceedings from International Scientific Conference. Facul
- Výukové metody
- Přednášky, zpracování seminární práce na zadané téma a účast na empirickém šetření - provedení výzkumných rozhovorů.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemnou zkouškou. a) Zkouška formou testu, 20 uzavřených otázek , minimum 75 % správných odpovědí b) Účast na výzkumném šetření - provedení výzkumných rozhovorů (nebo seminární práce na zadané téma)
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2018/N_SMK