N_SMK Sociologie marketingové komunikace

Vysoká škola finanční a správní
léto 2010
Rozsah
2/0/0. 6hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
PhDr. Iva Petrová (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_SMK/pMMO: každou sudou středu 10:30–11:14 M26, každou sudou středu 11:15–12:00 M26, každou sudou středu 12:15–12:59 M26, každou sudou středu 13:00–13:45 M26, F. Zich
N_SMK/pMPH: Po 10:30–11:14 S01, Po 11:15–12:00 S01, F. Zich
N_SMK/uM1aPH: Út 9. 2. 17:30–19:00 S11, Út 16. 2. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, F. Zich
N_SMK/uM1bPH: Út 30. 3. 17:30–19:00 S13, 19:15–20:45 S13, Út 13. 4. 17:30–19:00 S13, F. Zich
N_SMK/vMKL: Pá 2. 4. 13:45–15:15 K207, 15:30–17:00 K207, Pá 23. 4. 13:45–15:15 K207, Z. Cecava
N_SMK/vMMO: So 27. 2. 11:30–13:00 M24, So 13. 3. 9:45–11:15 M27, 11:30–13:00 M27, M. Tomčík
N_SMK/vM2PH: Pá 12. 2. 15:30–17:00 S13, 17:15–18:45 S13, Pá 26. 2. 15:30–17:00 S13, F. Zich
N_SMK/vM3PH: Pá 12. 3. 17:15–18:45 S26, Pá 26. 3. 15:30–17:00 S26, 17:15–18:45 S26, F. Zich
Předpoklady
Znalosti základů sociologie na úrovni bakalářského studia ukončené úspěšnou zkouškou Zkouška z předmětu sociologické teorie soudobé společnosti
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl předmětu: Objasnění sociálních souvislostí a dopadů marketingové komunikace na společnost, sociální strukturu společnosti a na hlavní sociální skupiny. Sociální externality (vnitřní, vnější) marketingové komunikace. Dopady v oblasti formování životních hodnot a životních stereotypů. Struktura sociálních milieu moderní společnosti jako výsledek a východisko marketingové komunikace. Marketingová komunikace v každodenním způsobu života a ve struktuře času člověka. Životní způsob. Postoje veřejnosti k metodám marketingové komunikace a reklamě (důvěryhodnost, problém manipulace). Globalizace marketingové komunikace a její metody působení. Nové trendy v marketingové komunikaci a jejich možné sociální důsledky (internet, informační technologie).
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Vymezení specifiky a obsahu sociologie marketingové komunikace, význam strukturálního a vztahového přístupu. 2.Marketingová komunikace jako samostatné „odvětví“ lidské činnosti z pohledu sociologie 3. Struktura lidského činu – motivy, naplnění, dopady na mezilidské vztahy – teorie jednání. v návaznosti na interpretativní sociologii. Etnometodologie: Každodennost, skryté předpoklady základů sociálního chování – každodenní komunikace, indexikalita (Garfinkel) 4. Nezamýšlené důsledky MK. Problémy jejich poznání a evaluace. Pozitivní a negativní příklady. Sociální a kulturní efekty MK. 5. Postoje veřejnosti k marketingové komunikaci (etické aspekty, důvěryhodnost, manipulace, možnosti substituce apod.). 6. Problém osobní a sociální identity člověka ve vztahu k MK - teorie rámce (Goffman) 7.Sociální struktura sociologické hledisko (skupina status, vrstva) a srovnání s marketingovými pojmy (cílová skupina, segment apod.) 8. Způsob života, životní styl, pojmy. Vymezení pojmů – způsob života a životní styl - typy 9. Sociologie spotřeby, domácnosti, vybavenost rodinné účty 10. Vliv MK na hodnotovou orientaci a postoje lidí. Integrační a desintegeační vlivy MK na soudobou společnost. Marketing a veřejné mínění. 11. Marketing a globalizace, multikulturalismus, nadnárodní povaha marketingu, unifikace, přednosti, nedostatky, problém národních specifik 12. Sociální obsah a dopad sociálního a politického marketingu.
Literatura
    povinná literatura
  • Kubátová, H. : Sociologie životního způsobu, Grada, Praha, 2009
  • Sinus Milieu: Sinus Sociovision. Heidelberg: 2007.
    doporučená literatura
  • Dufková, J., Tuček, M. (ed.): Proměny způsobu života. Pp. 168-202. In. Tuček, M. (ed.). Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí. Praha: Slon, 2003.
  • Quail Mc, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. kap. 2 a 4.
  • Šubrt, J a kol..: Soudobá sociologie II, UK, Praha, 2008, kap. 3, 4, 5
Výukové metody
Přednášky, účast na průzkumu Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemným testem. Součástí zkoušky je zpracování úvahy na základě účasti na zadaném průzkumu.
Informace učitele
Během semestru bude postupně prováděn průzkum k problematice nezamýšlených důsledků marketingové komunikace a postavení marketéra a MK ve společnosti, kterého se zúčastní všichni posluchači formou provedení řízeného rozhovoru. Součástí je zpracování úvahy na uvedená témata v rozsahu cca 3 stran.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.