VSFS:N_SMK Sociologie marketingové komuni - Informace o předmětu
N_SMK Sociologie marketingové komunikace
Vysoká škola finanční a správníléto 2010
- Rozsah
- 2/0/0. 6hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
PhDr. Iva Petrová (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_SMK/pMMO: každou sudou středu 10:30–11:14 M26, každou sudou středu 11:15–12:00 M26, každou sudou středu 12:15–12:59 M26, každou sudou středu 13:00–13:45 M26, F. Zich
N_SMK/pMPH: Po 10:30–11:14 S01, Po 11:15–12:00 S01, F. Zich
N_SMK/uM1aPH: Út 9. 2. 17:30–19:00 S11, Út 16. 2. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, F. Zich
N_SMK/uM1bPH: Út 30. 3. 17:30–19:00 S13, 19:15–20:45 S13, Út 13. 4. 17:30–19:00 S13, F. Zich
N_SMK/vMKL: Pá 2. 4. 13:45–15:15 K207, 15:30–17:00 K207, Pá 23. 4. 13:45–15:15 K207, Z. Cecava
N_SMK/vMMO: So 27. 2. 11:30–13:00 M24, So 13. 3. 9:45–11:15 M27, 11:30–13:00 M27, M. Tomčík
N_SMK/vM2PH: Pá 12. 2. 15:30–17:00 S13, 17:15–18:45 S13, Pá 26. 2. 15:30–17:00 S13, F. Zich
N_SMK/vM3PH: Pá 12. 3. 17:15–18:45 S26, Pá 26. 3. 15:30–17:00 S26, 17:15–18:45 S26, F. Zich - Předpoklady
- Znalosti základů sociologie na úrovni bakalářského studia ukončené úspěšnou zkouškou Zkouška z předmětu sociologické teorie soudobé společnosti
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl předmětu: Objasnění sociálních souvislostí a dopadů marketingové komunikace na společnost, sociální strukturu společnosti a na hlavní sociální skupiny. Sociální externality (vnitřní, vnější) marketingové komunikace. Dopady v oblasti formování životních hodnot a životních stereotypů. Struktura sociálních milieu moderní společnosti jako výsledek a východisko marketingové komunikace. Marketingová komunikace v každodenním způsobu života a ve struktuře času člověka. Životní způsob. Postoje veřejnosti k metodám marketingové komunikace a reklamě (důvěryhodnost, problém manipulace). Globalizace marketingové komunikace a její metody působení. Nové trendy v marketingové komunikaci a jejich možné sociální důsledky (internet, informační technologie).
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Vymezení specifiky a obsahu sociologie marketingové komunikace, význam strukturálního a vztahového přístupu. 2.Marketingová komunikace jako samostatné „odvětví“ lidské činnosti z pohledu sociologie 3. Struktura lidského činu – motivy, naplnění, dopady na mezilidské vztahy – teorie jednání. v návaznosti na interpretativní sociologii. Etnometodologie: Každodennost, skryté předpoklady základů sociálního chování – každodenní komunikace, indexikalita (Garfinkel) 4. Nezamýšlené důsledky MK. Problémy jejich poznání a evaluace. Pozitivní a negativní příklady. Sociální a kulturní efekty MK. 5. Postoje veřejnosti k marketingové komunikaci (etické aspekty, důvěryhodnost, manipulace, možnosti substituce apod.). 6. Problém osobní a sociální identity člověka ve vztahu k MK - teorie rámce (Goffman) 7.Sociální struktura sociologické hledisko (skupina status, vrstva) a srovnání s marketingovými pojmy (cílová skupina, segment apod.) 8. Způsob života, životní styl, pojmy. Vymezení pojmů – způsob života a životní styl - typy 9. Sociologie spotřeby, domácnosti, vybavenost rodinné účty 10. Vliv MK na hodnotovou orientaci a postoje lidí. Integrační a desintegeační vlivy MK na soudobou společnost. Marketing a veřejné mínění. 11. Marketing a globalizace, multikulturalismus, nadnárodní povaha marketingu, unifikace, přednosti, nedostatky, problém národních specifik 12. Sociální obsah a dopad sociálního a politického marketingu.
- Literatura
- povinná literatura
- Kubátová, H. : Sociologie životního způsobu, Grada, Praha, 2009
- Sinus Milieu: Sinus Sociovision. Heidelberg: 2007.
- doporučená literatura
- Dufková, J., Tuček, M. (ed.): Proměny způsobu života. Pp. 168-202. In. Tuček, M. (ed.). Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí. Praha: Slon, 2003.
- Quail Mc, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. kap. 2 a 4.
- Šubrt, J a kol..: Soudobá sociologie II, UK, Praha, 2008, kap. 3, 4, 5
- Výukové metody
- Přednášky, účast na průzkumu Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemným testem. Součástí zkoušky je zpracování úvahy na základě účasti na zadaném průzkumu.
- Informace učitele
- Během semestru bude postupně prováděn průzkum k problematice nezamýšlených důsledků marketingové komunikace a postavení marketéra a MK ve společnosti, kterého se zúčastní všichni posluchači formou provedení řízeného rozhovoru. Součástí je zpracování úvahy na uvedená témata v rozsahu cca 3 stran.
- Statistika zápisu (léto 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2010/N_SMK