VSFS:B_UKK Úloha konfliktů v komunikaci - Informace o předmětu
B_UKK Úloha konfliktů v komunikaci
Vysoká škola finanční a správníléto 2008
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin za semestr. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Iva Petrová (cvičící)
- Garance
- PhDr. Iva Petrová
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_UKK/uVPH: Út 25. 3. 14:00–15:30 E128, Út 8. 4. 14:00–15:30 E128, 15:45–17:15 E128, I. Petrová
B_UKK/vVPH: Pá 15. 2. 15:30–17:00 E225, Pá 14. 3. 15:30–17:00 E225, 17:15–18:45 E225, I. Petrová - Předpoklady
- Základní znalosti psychologie a sociologie v rozsahu 1. ročníku.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná správa (program VSFS, B-HPS) (2)
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Předmět studenty seznámí se základy efektivní komunikace a rolí konfliktu v komunikaci mezi lidmi. Zaměří se na příčiny vzniku konfliktů v mezilidské interakci, způsoby řešení konfliktních situací, ale i s dovednostmi předcházet těmto situacím. Cílem je porozumět individuálním rozdílům mezi jednotlivci a skupinami, zjevným či skrytým příznakům konfliktu. Zjistit, jaké jsou nejčastější zdroje konfliktu a umět si vytvořit krátkodobé i dlouhodobé strategie zvládnutí těchto situací. Naučit se předcházet konfliktu, pochopit zásady efektivního řešení konfliktů v komunikaci.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: - Zákonitosti lidské komunikace s ohledem na zásady efektivní komunikace. - Komunikační strategie. Interpersonální vztahy jako rámec. - Je konflikt negativní nebo pozitivní součástí života? - Kulturní kontext konfliktu - Popis konfliktů v běžném životě každého člověka - Role osobnosti v konfliktu. Stres. Neslučitelnost rolí. Mezilidské vztahy. - Pracovní konflikty. Důsledky pracovních konfliktů pro zaměstnance, pro organizaci. - Druhy konfliktů : intrapersonální, interpersonální, skupinové a meziskupinové konflikty. - Konflikty jako součást každodennosti a předpoklady procesu osamostatňování a osobnostního rozvoje. - Konflikt a spolupráce. - Možnosti řešení konfliktů, rozdíly ve zvládnutí, příčiny nezvládnutí, vnitřní napětí, neurózy, psychosomatická onemocnění. - Strategie řešení konfliktů - Předcházení konfliktům Tematické celky: 1. Proces komunikace, důraz na efektivní komunikaci a objasnění úlohy konfliktu v mezilidské komunikaci 2. Pojem konflikt, zdroje a druhy konfliktů 3. Strategie a taktika řešení konfliktů
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: Rozsah studijního předmětu: 1/1 hodina týdně Metody hodnocení: zápočet
- Informace učitele
- Literatura: Základní studijní literatura: Fehlau, D.G.: Konflikty v práci. Grada. Praha.2003 Čakrt, M.: Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Management Press. Praha.2000 Nový, I., Surynek, A. Sociologie pro ekonomy a manažery. Grada.Praha.2002 Křivohlavý,J.: Konflikty mezi lidmi. Portál, Praha 2002 DeVito, J.: Základy mezilidské komunikace. Grada, Praha 2001
- Statistika zápisu (léto 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2008/B_UKK