B_UKK Úloha konfliktů v komunikaci

Vysoká škola finanční a správní
zima 2011
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_UKK/cMPH: každé liché pondělí 14:00–14:44 E126, každé liché pondělí 14:45–15:30 E126, M. Kafka
B_UKK/pMPH: každé sudé pondělí 14:00–14:44 E126, každé sudé pondělí 14:45–15:30 E126, M. Kafka
B_UKK/uMKL: Út 11. 10. 17:30–19:00 K212, Út 8. 11. 14:00–15:30 K212, 15:45–17:15 K212, M. Kafka
B_UKK/uMPH: Út 4. 10. 14:00–15:30 E024, Út 18. 10. 14:00–15:30 E024, Út 1. 11. 14:00–15:30 E024, M. Kafka
B_UKK/vMPH: Pá 25. 11. 12:00–13:30 E227, 13:45–15:15 E227, So 10. 12. 15:45–17:15 E227, M. Kafka
Předpoklady
Základní znalosti psychologie a sociologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Předmět studenty seznámí s rolí konfliktu v komunikaci mezi lidmi. Zaměří se na příčiny vzniku konfliktů, způsoby řešení konfliktních situací, s metodami předcházebí těmto situacím. Cílem je porozumět individuálním rozdílům mezi jednotlivci a skupinami, zjevnými či skrytými příznaky konfliktů. Ozřejmit, jaké jsou nejčastější zdroje konfliktu a z toho vytvořit krátkodobé i dlouhodobé strategie zvládnutí těchto situací. Naučit se předcházet konfliktům, pochopit zásady efektivního řešení konfliktů v každodenní komunikaci.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: - Zákonitosti lidské komunikace s ohledem na zásady efektivní komunikace. - Komunikační strategie. Interpersonální vztahy jako rámec. - Je konflikt negativní nebo pozitivní součástí života? - Kulturní kontext konfliktu - Popis konfliktů v běžném životě každého člověka - Role osobnosti v konfliktu. Stres. Neslučitelnost rolí. Mezilidské vztahy. - Pracovní konflikty. Důsledky pracovních konfliktů pro zaměstnance a pro organizaci. - Druhy konfliktů : intrapersonální, interpersonální, skupinové a meziskupinové konflikty. - Konflikty jako součást každodennosti a předpoklady procesu osamostatňování a osobnostního rozvoje. - Konflikt a spolupráce. - Možnosti řešení konfliktů, rozdíly ve zvládnutí, příčiny nezvládnutí, vnitřní napětí, neurózy, psychosomatická onemocnění. - Strategie řešení konfliktů - Předcházení konfliktům Tematické celky: 1. Proces komunikace, důraz na efektivní komunikaci a objasnění úlohy konfliktu v mezilidské komunikaci 2. Pojem konflikt, zdroje a druhy konfliktů 3. Strategie a taktika řešení konfliktů
Literatura
    povinná literatura
  • Plamínek, J.: Konflikty a vyjednávání, Praha: Grada, 2010.
  • Křivohlavý, J.: Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002.
  • Fehlau, D. G.: Konflikty v práci. Praha: Grada, 2003.
    doporučená literatura
  • Čakrt, M.: Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2000.
  • Pospíšil, M.: Řešení konfliktů a stresů. Manipulace v komunikaci.Plzeň, 2007.
  • Medlíková, O.: Jak řešit konflikty s podřízenými. Praha: 2009.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: zápočet (2 kredity) Podmínkou udělení zápočtu je zpracování a při cvičení obhájení seminární práce v rozsahu 4-5 str., která prokáže schopnost aplikovat získané poznatky při řešení konkrétní konfliktní situace.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.