B_UKK Úloha konfliktů v komunikaci

Vysoká škola finanční a správní
léto 2010
Rozsah
1/1. 6 hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_UKK/cAMPH: každé liché úterý 10:30–11:14 E306, každé liché úterý 11:15–12:00 E306, M. Kafka
B_UKK/pAMPH: každé sudé úterý 10:30–11:14 E306, každé sudé úterý 11:15–12:00 E306, M. Kafka
B_UKK/sMPH: St 10. 2. 17:30–19:00 E000MM, 19:15–20:45 E000MM, St 17. 2. 17:30–19:00 E000MM, M. Kafka
B_UKK/vAPH: Pá 12. 2. 13:45–15:15 E124, Pá 26. 2. 15:30–17:00 E124, 17:15–18:45 E124, M. Kafka
B_UKK/vMPH: Pá 19. 2. 15:30–17:00 E223, Pá 5. 3. 12:00–13:30 E223, 13:45–15:15 E223, M. Kafka
Předpoklady
Základní znalosti psychologie a sociologie v rozsahu 1. ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Předmět studenty seznámí se základy efektivní komunikace a rolí konfliktu v komunikaci mezi lidmi. Zaměří se na příčiny vzniku konfliktů v mezilidské interakci, způsoby řešení konfliktních situací, ale i s dovednostmi předcházet těmto situacím. Cílem je porozumět individuálním rozdílům mezi jednotlivci a skupinami, zjevným či skrytým příznakům konfliktu. Zjistit, jaké jsou nejčastější zdroje konfliktu a umět si vytvořit krátkodobé i dlouhodobé strategie zvládnutí těchto situací. Naučit se předcházet konfliktu, pochopit zásady efektivního řešení konfliktů v komunikaci.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: - Zákonitosti lidské komunikace s ohledem na zásady efektivní komunikace. - Komunikační strategie. Interpersonální vztahy jako rámec. - Je konflikt negativní nebo pozitivní součástí života? - Kulturní kontext konfliktu - Popis konfliktů v běžném životě každého člověka - Role osobnosti v konfliktu. Stres. Neslučitelnost rolí. Mezilidské vztahy. - Pracovní konflikty. Důsledky pracovních konfliktů pro zaměstnance, pro organizaci. - Druhy konfliktů : intrapersonální, interpersonální, skupinové a meziskupinové konflikty. - Konflikty jako součást každodennosti a předpoklady procesu osamostatňování a osobnostního rozvoje. - Konflikt a spolupráce. - Možnosti řešení konfliktů, rozdíly ve zvládnutí, příčiny nezvládnutí, vnitřní napětí, neurózy, psychosomatická onemocnění. - Strategie řešení konfliktů - Předcházení konfliktům Tematické celky: 1. Proces komunikace, důraz na efektivní komunikaci a objasnění úlohy konfliktu v mezilidské komunikaci 2. Pojem konflikt, zdroje a druhy konfliktů 3. Strategie a taktika řešení konfliktů
Literatura
    povinná literatura
  • Fehlau, D. G.: Konflikty v práci. Praha: Grada, 2003.
  • Čakrt, M.: Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2000.
  • Křivohlavý, J.: Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002.
  • DeVito, J.: Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001.
    doporučená literatura
  • Nový, I., Surynek, A.: Sociologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2002.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: zápočet (2 kredity) Podmínkou udělení zápočtu je zpracování a při cvičení obhájení seminární práce, která prokáže schopnost aplikovat získané poznatky při řešení konkrétní konfliktní situace v rozsahu 4-5 str.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.