VSFS:B_UKK Úloha konfliktů v komunikaci - Informace o předmětu
B_UKK Úloha konfliktů v komunikaci
Vysoká škola finanční a správníléto 2010
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_UKK/cAMPH: každé liché úterý 10:30–11:14 E306, každé liché úterý 11:15–12:00 E306, M. Kafka
B_UKK/pAMPH: každé sudé úterý 10:30–11:14 E306, každé sudé úterý 11:15–12:00 E306, M. Kafka
B_UKK/sMPH: St 10. 2. 17:30–19:00 E000MM, 19:15–20:45 E000MM, St 17. 2. 17:30–19:00 E000MM, M. Kafka
B_UKK/vAPH: Pá 12. 2. 13:45–15:15 E124, Pá 26. 2. 15:30–17:00 E124, 17:15–18:45 E124, M. Kafka
B_UKK/vMPH: Pá 19. 2. 15:30–17:00 E223, Pá 5. 3. 12:00–13:30 E223, 13:45–15:15 E223, M. Kafka - Předpoklady
- Základní znalosti psychologie a sociologie v rozsahu 1. ročníku.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program VSFS, B-INF) (2)
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Předmět studenty seznámí se základy efektivní komunikace a rolí konfliktu v komunikaci mezi lidmi. Zaměří se na příčiny vzniku konfliktů v mezilidské interakci, způsoby řešení konfliktních situací, ale i s dovednostmi předcházet těmto situacím. Cílem je porozumět individuálním rozdílům mezi jednotlivci a skupinami, zjevným či skrytým příznakům konfliktu. Zjistit, jaké jsou nejčastější zdroje konfliktu a umět si vytvořit krátkodobé i dlouhodobé strategie zvládnutí těchto situací. Naučit se předcházet konfliktu, pochopit zásady efektivního řešení konfliktů v komunikaci.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: - Zákonitosti lidské komunikace s ohledem na zásady efektivní komunikace. - Komunikační strategie. Interpersonální vztahy jako rámec. - Je konflikt negativní nebo pozitivní součástí života? - Kulturní kontext konfliktu - Popis konfliktů v běžném životě každého člověka - Role osobnosti v konfliktu. Stres. Neslučitelnost rolí. Mezilidské vztahy. - Pracovní konflikty. Důsledky pracovních konfliktů pro zaměstnance, pro organizaci. - Druhy konfliktů : intrapersonální, interpersonální, skupinové a meziskupinové konflikty. - Konflikty jako součást každodennosti a předpoklady procesu osamostatňování a osobnostního rozvoje. - Konflikt a spolupráce. - Možnosti řešení konfliktů, rozdíly ve zvládnutí, příčiny nezvládnutí, vnitřní napětí, neurózy, psychosomatická onemocnění. - Strategie řešení konfliktů - Předcházení konfliktům Tematické celky: 1. Proces komunikace, důraz na efektivní komunikaci a objasnění úlohy konfliktu v mezilidské komunikaci 2. Pojem konflikt, zdroje a druhy konfliktů 3. Strategie a taktika řešení konfliktů
- Literatura
- povinná literatura
- Fehlau, D. G.: Konflikty v práci. Praha: Grada, 2003.
- Čakrt, M.: Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2000.
- Křivohlavý, J.: Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002.
- DeVito, J.: Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001.
- doporučená literatura
- Nový, I., Surynek, A.: Sociologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2002.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: zápočet (2 kredity) Podmínkou udělení zápočtu je zpracování a při cvičení obhájení seminární práce, která prokáže schopnost aplikovat získané poznatky při řešení konkrétní konfliktní situace v rozsahu 4-5 str.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2010/B_UKK