B_UKK Úloha konfliktů v komunikaci

Vysoká škola finanční a správní
zima 2016
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_UKK/cKVMO: každý lichý čtvrtek 14:00–14:44 M27, každý lichý čtvrtek 14:45–15:30 M27, T. Vacínová
B_UKK/cMMO: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 M27, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 M27, T. Vacínová
B_UKK/cMPH: každou sudou středu 15:45–16:29 E227, každou sudou středu 16:30–17:15 E227, T. Vacínová
B_UKK/pKMVMO: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 M24, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 M24, T. Vacínová
B_UKK/pMPH: každou sudou středu 14:00–14:44 E227, každou sudou středu 14:45–15:30 E227, T. Vacínová
B_UKK/vKMMO: So 1. 10. 11:30–13:00 M17, 14:00–15:30 M17, So 26. 11. 11:30–13:00 M17, M. Tomčík
B_UKK/vMPH: Pá 2. 12. 17:30–19:00 E127, Pá 16. 12. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, T. Vacínová
Předpoklady
Základní znalosti obecné psychologie, psychologie osobnosti a sociální psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výběrová studijní disciplína Úloha konfliktů v komunikaci je koncipována jako teoreticko-praktická. Studenti získají potřebný teoretický základ poznatků z oblasti mezilidské komunikace, který se naučí úspěšně aplikovat v praxi při řešení modelových situací. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit následující otázky a problémy: vysvětlit příčiny vzniku konfliktů, identifikovat zdroje a následně příznaky konfliktů, porozumět různým druhům konfliktů a jejich řešení, navrhnout způsoby řešení konfliktních situací a metod předcházení těmto situacím, analyzovat jednotlivé aspekty konfliktů mezi jednotlivci a mezi skupinami, bude schopen identifikovat nejčastější zdroje konfliktů, osvojí si dovednost tvorby jak krátkodobých tak také dlouhodobých strategií zvládání konfliktů a naučí se předcházet konfliktním situacím, a to především v každodenní komunikaci.
Osnova
  • 1. Úvod do interpersonální komunikace. Vymezení lidské komunikace. Komunikační kontext. Komunikační strategie a interpersonální vztahy jako rámec. Konstrukty o sobě a o světě. Základní literatura a zdroje ke studiu. 2. Zdravá komunikace. Charakteristiky zdravé komunikace, pozitivní komunikace. Asertivní komunikace a její pravidla. 3. Poruchy v interpersonální komunikaci. Principy a zákonitosti konfliktů. Zvládání interpersonálního konfliktu. Obsahový a vztahový konflikt. 4. Role osobnosti v konfliktu, stres, mezilidské vztahy a vzájemná neslučitelnost rolí. Lidská komunikace podle transakční analýzy. 5. Konfliktní situace a jejich řešení. Strategie a taktika řešení konfliktů. Zvládání konfliktů, příčiny a důsledky. 6. Předcházení konfliktům. Konstruktivní dialog v praxi. Autonomie a důvěra. Konflikty na pracovišti, modelování a možnosti řešení konfliktů. Prevence.
Literatura
    povinná literatura
  • VYBRÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6.
  • BEDNÁŘ, V. Konflikty ve firmách. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-247-3780-5.
  • PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4485-8.
  • MEDLÍKOVÁ, O. Umíme to s konfliktem. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4016-4.
    doporučená literatura
  • PLAMÍNEK, J. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 978-80-247-0650-4.
  • PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 978-80-247-8459-6.
  • HARTL, P. a H. HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807-3675-691.
  • ČAKRT, M. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2000. ISBN 978-80-85943-81-6.
  • PLAMÍNEK, J. Jak řešit konflikty. 27 pravidel pro efektivní vyjednávání. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1591-0.
  • EGGERT, M. A., FALZON, W. Řešení konfliktů. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-011-9.
  • HAYES, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
  • KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I. VÝROST, J. (Eds.). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
Výukové metody
Prezenční studium: přednášky a cvičení. Kombinované studium: přednášky v rozsahu 6 výukových hodin za semestr. Rozsah povinné účasti ve výuce: minimální povinná účast na cvičení v prezenčním studiu je 75%.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: zápočet (3 kredity) Podmínkou udělení zápočtu je zpracování seminární práce na vybraný libovolný typ konfliktu v rozsahu 3-4 strany. Obsah práce by měl prokázat schopnost aplikovat získané poznatky při řešení konkrétní konfliktní situace (např. pracovní, partnerský, osobní ect). Prezenční studenti budou práce zároveň prezentovat v seminářích. Termín pro odevzdání zápočtové práce: do 1.12.2016.
Informace učitele
PhDr. Vacínová Tereza, Ph.D., vacinova.tereza@mail.vsfs.cz, 774 26 21 72
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.