VSFS:B_Mar Marketing - Course Information
B_Mar Marketing
University of Finance and AdministrationSummer 2013
- Extent and Intensity
- 2/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Pavel Klička, PhD. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Ing. Miloslav Šašek
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová - Timetable of Seminar Groups
- B_Mar/pPPPH: Tue 12:15–12:59 E223, Tue 13:00–13:45 E223, V. Kunz
B_Mar/vPPPH: Sat 2. 3. 9:45–11:15 E126, 11:30–13:00 E126, Sat 6. 4. 9:45–11:15 E126, 11:30–13:00 E126, Fri 19. 4. 17:15–18:45 E126, P. Klička - Prerequisites
- Elementary knowledge of marketing issues from the high school. The ability to realize and observe the practical applications of marketing in everyday life and connect them with the theory which will be taught in the course.
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives
- At the end of this course the student will be able to understand and explain the concepts and definitions from the area of marketing. The basic concepts are discussed methodology for analyzing the environment, specifically the development of market segmentation, product analysis, elements of the marketing mix. Furthermore, communication, information, information technology, marketing research and development of a marketing plan. Interpretation is supplemented by a number of current and real examples from practice in which the mission and objectives of marketing discussed and demonstrated. Builds on the concepts discussed in the following semesters number of objects that assume knowledge of basic marketing concepts and the ability of students gained knowledge and practically apply it.
- Syllabus
- 1. Podstata a role marketingu. Charakteristika a definice marketingu. Marketingové koncepce. Zákazník a současný marketing. Směna a obchodní vztahy. Maslowova pyramida.
- 2. Prostředí. Co představuje prostředí. Důvody a metody analýzy prostředí. Marketing a analýza prostředí. SWOT analýza.
- 3. Zákaznické a průmyslové trhy. Segmentace trhu. Segmentační proměnné. Charakteristiky segmentů. BCG matice. Paterův princip.
- 4. Produkt. Rozdělení a vlastnosti. Čtyřstupňová analýza produktu. Produktový mix. Životní cyklus produktu. Produkt jako nástroj odlišení se a zaujetí. Vznik produktu. Inovace.
- 5. Cena. Strategie stanovení ceny. Změna ceny. Reakce na ceny konkurence.
- 6. Distribuce. Distribuční kanály a organizace prodeje. Distribuce a konkurenční výhoda. Distribuční strategie.
- 7. Informace. Informační soustavy. Zdroje informací. Způsoby získávání, uchovaní a zpracování informací. Zpětná vazba.
- 8. Komunikace. Marketingový komunikační mix. Nástroje marketingové komunikace. Integrovaná marketingová komunikace.
- 9. Moderní informační technologie, elektronické podnikání a internet. Elektronický obchod.
- 10. Marketingový výzkum. Význam marketingového výzkumu pro rozhodování. Metodika mrkt. výzkumu.Metody mrkt. výzkumu. Aplikace.
- 11. Marketingový plán. Výchozí aktivity. Proces marketingového plánování. Prezentace plánu.
- 12. Konkurence. Identifikace konkurentů. Strategie konkurentů. Analýzy konkurence. Konkurence a zdroj konkurenční výhody. Shrnutí, opakování, informace o zakončení předmětu.
- Literature
- required literature
- VAŇÁK, M. Základy marketingu, Praha: Eupress, 2011, ISBN: 978-80-7408-051-7.
- Moderní řízení, měsíčník vydavatelství Economia, vybrané články pojící se k tématu předmětu.
- recommended literature
- CHAN KIM, W. MAUBORGNE, R. Strategie modrého oceánu, Praha, Management press, 2005, 231 s. ISBN 80-7261-128-3
- COOPER, J., LANE, P. Marketingové plánování, Grada Publishing, Praha, 1999, 229 s. ISBN 80-7169-641-2
- FISK P. Staňte se marketingovým géniem, Computer Press, 2006, Brno, 348 s., ISBN 80-251-1319-1
- KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie, Praha: Eupress, 2009. 249 s. ISBN 978-80-7408-022-7
- KOTLER, P. 10 smrtelných marketingových hříchů, Grada Publishing, Praha, 2005, 139 s. ISBN 80-247-0969-4
- KOTLER, P. Marketing management, Grada Publishing, Praha, 2001, 719 s., ISBN 80-247-0016-6
- KOTLER, P. Inovativní marketing, Grada Publishing, Praha, 2006, 199 s. ISBN 80-247-0921-X
- KOZEL, R. Moderní marketingový výzkum, Praha, Grada Publishing, Praha, 2006, 277 s. ISBN 80-247-0966-X
- PRAHALAND, C.K., RAMASWAMY, V. Budoucnost konkurence, Management press, Praha, 2005, 277 s. ISBN 80-7261-126-7
- ŠAŠEK, M. Řízení vztahů se zákazníky, Praha: Eupress, 2010. 115 s. ISBN 978-80-7408-025-8
- • VEJDĚLEK, J. Jak sestavit marketingový plán, Grada Publishing, Praha 1996, 117 s. ISBN: 80-7169-542-4
- WESTWOOD, J. Jak sestavit marketingový plán, Grada Publishing, Praha, 1999, 117 s. ISBN 80-7169-542-4
- Teaching methods
- Lectures in full-time study. Controlled group consultations in the combined form of study. The scope of compulsory participation in education: minimum compulsory attendance at lectures and tutorials in full-time is 75%, the controlled group consultations in combined studies 60%. Students who fail to meet the mandatory level of participation can be entered additional study obligations during the semester (to the extent to demonstrate academic achievement and gained competencies necessary for successful completion of the course).
- Assessment methods
- The course is completed with a written exam: answering three questions from the whole range of topics discussed during the course. The topics are available for the students in the IS, in Study materials of the course of Marketing. The recommended time for answering the questions is 60 minutes. The students are required to write approx. one A4 page for each question. The students are instructed on the forms of answers by the lecturer prior to the test. In case of failure in the written exam the lecturer decides on further action. Considering the number of credits the answers to the questions have to be comprehensive and well explained. In case of serious deficiencies in knowledge the student repeats the written exam in the next term; minor deficiencies can be fixed by an interview. The options are decided by the lecturer.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
General note: Bb1.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
- Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2013/B_Mar