B_Mar Marketing

University of Finance and Administration
Winter 2010
Extent and Intensity
2/0. 7 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: graded credit.
Teacher(s)
Ing. Pavel Klička, PhD. (seminar tutor)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Miloslav Šašek (seminar tutor)
Ing. Miloslav Vaňák (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Miloslav Vaňák
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_Mar/pMMO: Tue 12:15–12:59 M26, Tue 13:00–13:45 M26, A. Klosová
B_Mar/pMPH: Wed 14:00–14:44 E007KC, Wed 14:45–15:30 E007KC, M. Vaňák
B_Mar/uMKL: Tue 19. 10. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, Tue 26. 10. 15:45–17:15 K206, Tue 9. 11. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, P. Klička
B_Mar/uMPH: Tue 2. 11. 15:45–17:15 E124, 17:30–19:00 E124, Tue 9. 11. 17:30–19:00 E124, Tue 7. 12. 15:45–17:15 E124, 17:30–19:00 E124, M. Vaňák
B_Mar/vMMO: Fri 3. 12. 13:45–15:15 M17, Fri 17. 12. 13:45–15:15 M17, 15:30–17:00 M17, Fri 14. 1. 13:45–15:15 M17, 15:30–17:00 M17, V. Kunz
B_Mar/vM2PH: Fri 15. 10. 12:00–13:30 E225, Fri 5. 11. 12:00–13:30 E225, 13:45–15:15 E225, Sat 4. 12. 14:00–15:30 E225, Fri 17. 12. 15:30–17:00 E225, M. Šašek
B_Mar/vM3PH: Sat 4. 12. 15:45–17:15 E227, Fri 17. 12. 12:00–13:30 E227, 13:45–15:15 E227, Fri 14. 1. 12:00–13:30 E227, 13:45–15:15 E227, M. Šašek
Prerequisites (in Czech)
Předpoklady: Základním předpokladem studenta je schopnost porozumět teorii marketingu a schopnost aplikovat získané teoretické znalosti na praktické příklady z oblasti marketingového řízení podniku.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl předmětu: Cílem tohoto předmětu je vymezit roli marketingu v moderní ekonomice a v jednotlivých etapách jeho vývoje a seznámit se základními definicemi všech prvků marketingu. Dále pak charakterizovat současnou situaci na národním i globálním trhu, změny v poměru sil na trhu a jejich vliv na producenta i zákazníka. Dalším cílem je vymezení úlohu produktu (výrobku nebo služby) v rámci marketingového mixu, jeho členění, jeho specifické vlastnosti a práce s produktem v jednotlivých etapách životního cyklu. Důležitým cílem je také vymezit roli směny, roli nejdůležitějších účastníků tohoto procesu a charakterizovat principy moderních a efektivních přístupů ke směně. Velmi důležitým cílem pak je seznámit s úlohou analýzy vnějšího a vnitřního prostředí podniku, charakterizovat hlavní činitele tohoto prostředí a jejich vzájemné působení. V neposlední řadě pak seznámit studenty s významem a postupy plánování v tržní ekonomice a také významem stanovení správné strategie a taktiky na základě předchozí analytické činnosti a s nutností kontrolní činnosti. Dále pak seznámit s významem a prvky informačních a komunikačních technologií a jejich užitím v podnikatelské praxi, jako neodmyslitelnou podmínkou pro dosažení úspěchu veškerého podnikání v období globalizace a hyperkonkurence. Cíl předmětu platí i pro kombinované studium.
Syllabus (in Czech)
  • Obsah přednášek: Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Osnova přednášek: 1. Marketing jako vytváření hodnoty pro zákazníky a uspokojování jejich potřeb a přání 2. Poptávka jako důsledek potřeb, tužeb a přání zákazníka vycházející z jeho kupní síly. 3. Výrobky, služby a speciální služby. Komplexní produkt a práce s jednotlivými jeho vlastnostmi. 4. Životní cyklus produktu a vývoj navazujících veličin. Transakční versus vztahový marketing. CRM jako nástroj systematického řízení změn a zdokonalování vnitřních procesů firmy, vliv konkurence na chování podniku a na chování zákazníka. 5. Umisťování produktů na zákaznických a průmyslových trzích. 6. Segmentace trhů a práce s marketingovým mixem. Základní podmínky pro vstup na zahraniční trhy, analýza zahraničních trhů, strategie vstupu na zahraniční trhy a exportní marketing. 7. Subjekty v jednotlivých typech prostředí a konkurence. 8. Význam a metodika SWOT analýzy, metodika analýzy vnějšího makrookolí podniku, metodika analýzy vnějšího mikrookolí podniku. 9. Vnitřní zdroje podniku a vliv vnějšího okolí na práci s nimi. 10. Řízení marketingových aktivit a marketingové mixy. 11. Plánování a strategie. 12. Možnosti uskutečňování vztahového marketingu a elektronické obchodování (e-business).
Literature
    required literature
  • • Kotler, P.: Marketing management. Praha: Grada Publishing, 2001.
  • • Havlíček K., Kašík M.: Marketingové řízení malých a středních podniků. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-120-8
  • • Vaňák M., Nahodil F.: Základy marketingu – skripta. Praha: VŠFS–Eupress, 2007. ISBN: 978-80-86754-85-7
    recommended literature
  • Náhradní obsah: Mercer, D.: Marketing, Blackwel Publisher, Cambridge, 1996
  • • Kotler, P., Armstrong, G.: Marketing. Praha: Grada Publishing, 2004.
  • • Kolektiv autorů: Základy marketingu. Praha: Fortuna, 1997.
  • • Bureš, I.: Marketingově řízená firma. Praha: Management Press, 1992.
  • • Horáková, I.: Marketing v současné světové praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 1992. ISBN 80-85424-83-5
    not specified
  • www.vsfs.cz/knihovna
Teaching methods (in Czech)
Výukové metody: Výuka probíhá formou interaktivních přednášek s PowerPointovou prezentací, diskuse a řízených skupinových konzultací v kombinovaném studiu.
Assessment methods (in Czech)
Metody hodnocení: Předmět je zakončen zápočtem (z, 4 kredity), který je podle počtu zúčastněných studentů realizován formou písemného testu nebo jako ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009, Winter 2009, Summer 2010, Summer 2011, Winter 2011, summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Winter 2013, Summer 2014, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2010/B_Mar