VSFS:B_Mar Marketing - Informace o předmětu
B_Mar Marketing
Vysoká škola finanční a správnízima 2012
- Rozsah
- 2/0. 10 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Tereza Dvořáková (cvičící)
Ing. Pavel Klička, PhD. (cvičící)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící) - Garance
- Ing. Miloslav Šašek
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Mar/pMMO: Út 10:30–11:14 M14, Út 11:15–12:00 M14, A. Klosová
B_Mar/pMPH: Čt 10:30–11:14 E007KC, Čt 11:15–12:00 E007KC, T. Dvořáková
B_Mar/uMKL: Út 20. 11. 17:30–19:00 K203, 19:15–20:45 K203, Út 27. 11. 14:00–15:30 K203, Út 18. 12. 14:00–15:30 K203, 15:45–17:15 K203, P. Klička
B_Mar/uMPH: Út 2. 10. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, Út 9. 10. 17:30–19:00 E129, Út 23. 10. 17:30–19:00 E129, Út 30. 10. 17:30–19:00 E129, P. Klička
B_Mar/vMMO: So 13. 10. 9:45–11:15 M15, 11:30–13:00 M15, So 10. 11. 9:45–11:15 M15, 11:30–13:00 M15, So 1. 12. 9:45–11:15 M15, A. Klosová
B_Mar/vM2PH: So 27. 10. 9:45–11:15 E223, 11:30–13:00 E223, Pá 30. 11. 17:15–18:45 E223, Pá 14. 12. 17:15–18:45 E223, Pá 11. 1. 17:15–18:45 E223, P. Klička
B_Mar/vM3PH: So 13. 10. 9:45–11:15 E224, 11:30–13:00 E224, So 27. 10. 14:00–15:30 E224, 15:45–17:15 E224, Pá 9. 11. 17:15–18:45 E224, P. Klička - Předpoklady
- Nejsou vyžadovány žádné předpoklady
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit pojmy a definice z oblasti marketingu. Mezi základní probírané pojmy patří metodiky analýzy prostředí, konkrétně vývoj trhu, segmentace, analýza produktu, prvky marketingového mixu. Dále pak komunikace, informace, informační technologie, marketingový výzkum a tvorba marketingového plánu. Výklad je doplněn řadou aktuálních a reálných příkladů z praxe, na kterých je úloha a cíle marketingu diskutovaná a prokazována. Na probírané pojmy navazuje v dalších semestrech řada předmětů, které předpokládají znalost těchto základních marketingových pojmů a schopnost studujících tyto získané znalosti i prakticky aplikovat.
- Osnova
- 1. Podstata a role marketingu. Charakteristika a definice marketingu. Marketingové koncepce. Zákazník a současný marketing. Směna a obchodní vztahy. Maslowova pyramida.
- 2. Prostředí. Co představuje prostředí. Důvody a metody analýzy prostředí. Marketing a analýza prostředí. SWOT analýza.
- 3. Zákaznické a průmyslové trhy. Segmentace trhu. Segmentační proměnné. Charakteristiky segmentů. BCG matice. Paterův princip.
- 4. Produkt. Rozdělení a vlastnosti. Čtyřstupňová analýza produktu. Produktový mix. Životní cyklus produktu. Produkt jako nástroj odlišení se a zaujetí. Vznik produktu. Inovace.
- 5. Cena. Strategie stanovení ceny. Změna ceny. Reakce na ceny konkurence.
- 6. Distribuce. Distribuční kanály a organizace prodeje. Distribuce a konkurenční výhoda. Distribuční strategie.
- 7. Informace. Informační soustavy. Zdroje informací. Způsoby získávání, uchovaní a zpracování informací. Zpětná vazba.
- 8. Komunikace. Marketingový komunikační mix. Nástroje marketingové komunikace. Integrovaná marketingová komunikace.
- 9. Moderní informační technologie, elektronické podnikání a internet. Elektronický obchod.
- 10. Marketingový výzkum. Význam marketingového výzkumu pro rozhodování. Metodika mrkt. výzkumu.Metody mrkt. výzkumu. Aplikace.
- 11. Marketingový plán. Výchozí aktivity. Proces marketingového plánování. Prezentace plánu.
- 12. Konkurence. Identifikace konkurentů. Strategie konkurentů. Analýzy konkurence. Konkurence a zdroj konkurenční výhody. Shrnutí, opakování, informace o zakončení předmětu.
- Literatura
- povinná literatura
- VAŇÁK, M. Základy marketingu, Praha: Eupress, 2011, ISBN: 978-80-7408-051-7.
- Moderní řízení, měsíčník vydavatelství Economia, vybrané články pojící se k tématu předmětu.
- doporučená literatura
- CHAN KIM, W. MAUBORGNE, R. Strategie modrého oceánu, Praha, Management press, 2005, 231 s. ISBN 80-7261-128-3
- COOPER, J., LANE, P. Marketingové plánování, Grada Publishing, Praha, 1999, 229 s. ISBN 80-7169-641-2
- FISK P. Staňte se marketingovým géniem, Computer Press, 2006, Brno, 348 s., ISBN 80-251-1319-1
- KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie, Praha: Eupress, 2009. 249 s. ISBN 978-80-7408-022-7
- KOTLER, P. 10 smrtelných marketingových hříchů, Grada Publishing, Praha, 2005, 139 s. ISBN 80-247-0969-4
- KOTLER, P. Marketing management, Grada Publishing, Praha, 2001, 719 s., ISBN 80-247-0016-6
- KOTLER, P. Inovativní marketing, Grada Publishing, Praha, 2006, 199 s. ISBN 80-247-0921-X
- KOZEL, R. Moderní marketingový výzkum, Praha, Grada Publishing, Praha, 2006, 277 s. ISBN 80-247-0966-X
- PRAHALAND, C.K., RAMASWAMY, V. Budoucnost konkurence, Management press, Praha, 2005, 277 s. ISBN 80-7261-126-7
- ŠAŠEK, M. Řízení vztahů se zákazníky, Praha: Eupress, 2010. 115 s. ISBN 978-80-7408-025-8
- • VEJDĚLEK, J. Jak sestavit marketingový plán, Grada Publishing, Praha 1996, 117 s. ISBN: 80-7169-542-4
- WESTWOOD, J. Jak sestavit marketingový plán, Grada Publishing, Praha, 1999, 117 s. ISBN 80-7169-542-4
- Výukové metody
- Přednášky v prezenční formě studia. Řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na přednáškách a cvičení v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studujícím, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zkouškou. Zkouška je písemná, zodpovězení tří otázek z probírané látky z celého rozsahu předmětu. Okruhy otázek jsou studujícím zveřejněny – jsou k dispozici v IS, ve studijních materiálech k předmětu Marketing. Doporučená doba k zodpovězení otázek je 60 minut. Odpovědi zpracují studující v rozsahu ca 1 stránky A4 ke každé otázce. O způsobu a formách odpovědí poučí vyučující studující před zahájením zkoušky. V případě neúspěchu studujících v písemné části zkoušky rozhoduje vyučující o dalším postupu. Vzhledem k počtu kreditů musí být odpovědi na dané otázky studujících vyčerpávající a kvalitně podané. Při závažných nedostatcích ve znalostech opakuje studující písemnou zkoušku v dalším termínu, případně je možné při drobných nedostatcích „opravit“ hodnocení pohovorem. O těchto možnostech a způsobu provedení pohovoru rozhoduje vyučující.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
- Statistika zápisu (zima 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2012/B_Mar