VSFS:B_Mar Marketing - Informace o předmětu
B_Mar Marketing
Vysoká škola finanční a správnízima 2020
- Rozsah
- 2/1. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Aleš Hes, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Aleš Hes, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Mar/cMMO: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 M14, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 M14, kromě Čt 19. 11. ; a Čt 3. 12. 12:15–13:45 M14, V. Kunz
B_Mar/cMPH: každou lichou středu 14:00–14:44 E123, každou lichou středu 14:45–15:30 E123, A. Hes
B_Mar/pMPH: St 10:30–11:14 E223, St 11:15–12:00 E223, kromě St 25. 11. ; a St 25. 11. 14:00–15:30 E230, A. Hes
B_Mar/poMMO: St 10:30–11:14 M24, St 11:15–12:00 M24, kromě St 25. 11. ; a St 25. 11. 14:00–15:30 E230, A. Hes
B_Mar/vMPH: Pá 23. 10. 17:30–19:00 E129, 19:15–20:45 E129, So 7. 11. 14:00–15:30 E227, 15:45–17:15 E227, Pá 4. 12. 17:30–19:00 E129, 19:15–20:45 E129, Pá 11. 12. 17:30–19:00 E129, 19:15–20:45 E129, A. Hes - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit pojmy a definice z oblasti marketingu. Mezi základní probírané pojmy patří metodiky analýzy prostředí, konkrétně vývoj trhu, segmentace, analýza produktu, prvky marketingového mixu. Dále pak komunikace, informace, informační technologie, marketingový výzkum a tvorba marketingového plánu. Výklad je doplněn řadou aktuálních a reálných příkladů z praxe, na kterých je úloha a cíle marketingu diskutovaná a prokazována. Na probírané pojmy navazuje v dalších semestrech řada předmětů, které předpokládají znalost těchto základních marketingových pojmů a schopnost studujících tyto získané znalosti i prakticky aplikovat.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit pojmy a definice z oblasti marketingu. Mezi základní probírané pojmy patří metodiky analýzy prostředí, konkrétně vývoj trhu, segmentace, analýza produktu, prvky marketingového mixu. Dále pak komunikace, informace, informační technologie, marketingový výzkum a tvorba marketingového plánu.
- Osnova
- 1. Podstata a role marketingu. Charakteristika a definice marketingu. Marketingové strategie a koncepce. Zákazník a současný marketing. Směna a obchodní vztahy. Maslowova pyramida.
- 2. Prostředí pro marketing. Charakteristika prostředí. Důvody analýzy prostředí. Marketingové analýzy prostředí.
- 3. Zákaznické a průmyslové trhy. Segmentace trhu. Segmentační proměnné. Charakteristiky segmentů. Positioning. BCG matice. Paretův princip.
- 4. Produkt. Rozdělení a vlastnosti produktů. Čtyřstupňová analýza produktu. Produktový mix. Životní cyklus produktu. Dimenze produktu jako nástroj odlišení se a zaujetí. Inovace produktu.
- 5. Cena. Strategie stanovení ceny. Metody stanovení ceny. Změna ceny. Reakce na ceny konkurence.
- 6. Distribuce. Distribuční kanály a organizace prodeje. Distribuce a konkurenční výhoda. Distribuční strategie.
- 7. Informace. Informační soustavy. Zdroje informací. Způsoby získávání, uchovaní a zpracování informací. Zpětná vazba.
- 8. Komunikace. Marketingový komunikační mix. Nástroje marketingové komunikace.
- 9. Moderní informační technologie, elektronické podnikání a internet. Elektronický obchod.
- 10. Marketingový výzkum. Význam marketingového výzkumu pro rozhodování. Metody marketingového výzkumu. Aplikace.
- 11. Marketingový plán. Výchozí aktivity. Proces marketingového plánování. Prezentace plánu.
- 12. Konkurence. Identifikace konkurentů. Strategie konkurentů. Analýzy konkurence. Konkurence a zdroj konkurenční výhody. Informace o zakončení předmětu.
- Literatura
- povinná literatura
- TAHAL, Radek. Základní metody sběru primárních dat v marketingovém výzkumu. V Praze: C. H. Beck, 2015. ISBN 978-80-7400-585-5.
- KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 3., akt. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2015. ISBN 978-80-7408-100-2.
- KARLÍČEK, Miroslav. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5769-8.
- VAŇÁK, M. Základy marketingu, Praha: Eupress, 2011, ISBN: 978-80-7408-051-7.
- KOTLER, P. Marketing management, Grada Publishing, Praha, 2001, 719 s., ISBN 80-247-0016-6
- TOMAN, Miloš. Intuitivní marketing: pro 21. století. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-399-1.
- VYSEKALOVÁ, Jitka. Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
- doporučená literatura
- BAČUVČÍK, Radim a Lenka HARANTOVÁ. Sociální marketing. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2016. ISBN 978-80-87500-80-4.
- Moderní řízení, měsíčník vydavatelství Economia, vybrané články pojící se k tématu předmětu.
- ŠAŠEK, Miloslav. Řízení vztahů se zákazníky v prostředí B2B. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2016. ISBN 978-80-7408-141-5.
- HES, Aleš. Hodnotové aspekty interkulturní komunikace. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014. ISBN 978-80-7408-108-8.
- KOTLER, P. 10 smrtelných marketingových hříchů, Grada Publishing, Praha, 2005, 139 s. ISBN 80-247-0969-4
- PRAHALAND, C.K., RAMASWAMY, V. Budoucnost konkurence, Management press, Praha, 2005, 277 s. ISBN 80-7261-126-7
- KOZEL, R. Moderní marketingový výzkum, Praha, Grada Publishing, Praha, 2006, 277 s. ISBN 80-247-0966-X
- TRYDOM, Johan. Introduction to Marketing [electronic resource]. Claremont: Juta and Company, 2015. ISBN 9781485104926.
- CHAN KIM, W. MAUBORGNE, R. Strategie modrého oceánu, Praha, Management press, 2005, 231 s. ISBN 80-7261-128-3
- KOTLER, P. Inovativní marketing, Grada Publishing, Praha, 2006, 199 s. ISBN 80-247-0921-X
- JANOUCH, Viktor. Internetový marketing: [přilákejte návštěvníky a maximalizujte zisk]. 2. vyd. V Brně: Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4311-7.
- ELIÁŠ, Karel. How to challenge ontemporary marketing Communications Issues. Czech Marketplace. Americká obchodní komora v Praze, 2015. info
- Výukové metody
- Přednášky v prezenční formě studia. Řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na přednáškách a cvičení v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 55%. Studujícím, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu). Tyto podmínky platí i pro výuku on line v době pandemické nouze a omezení kontaktní výuky.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet proběhne buď formou obhajoby a prezentací seminárních prací na zadaná témata, která vyučující vyhlásí v prvních dvou týdnech semestru nebo formou písemného zaškrtávajícího testu. Zkouška je písemná v podobě doplňovacího testu z probírané látky a z celého rozsahu předmětu. Okruhy otázek jsou analogické s osnovou předmětu a budou studujícím zveřejněny na první přednášce, jsou i k dispozici v IS, ve studijních materiálech k předmětu Marketing. Doporučená doba k zodpovězení otázek v písemném zkouškovém testu je 40 minut. Odpovědi doplňují studující v rozsahu dvou stránek na A4. O způsobu a formách odpovědí poučí vyučující studující před zahájením zkoušky. V případě neúspěchu studujících v písemné části zkoušky rozhoduje vyučující o dalším postupu. Vzhledem k počtu kreditů musí být odpovědi na dané otázky studujících vyčerpávající a kvalitně podané. Při závažných nedostatcích ve znalostech opakuje studující písemnou zkoušku v dalším termínu, případně je možné při drobných nedostatcích „opravit“ hodnocení pohovorem. O těchto možnostech a způsobu provedení pohovoru rozhoduje vyučující.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2020/B_Mar