B_Mar Marketing

Vysoká škola finanční a správní
zima 2010
Rozsah
2/0. 10 hodin/semestr. 7 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: kz.
Vyučující
Ing. Pavel Klička, PhD. (cvičící)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Ing. Miloslav Šašek (cvičící)
Ing. Miloslav Vaňák (cvičící)
Garance
Ing. Miloslav Vaňák
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Mar/pMMO: Út 12:15–12:59 M26, Út 13:00–13:45 M26, A. Klosová
B_Mar/pMPH: St 14:00–14:44 E007KC, St 14:45–15:30 E007KC, M. Vaňák
B_Mar/uMKL: Út 19. 10. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, Út 26. 10. 15:45–17:15 K206, Út 9. 11. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, P. Klička
B_Mar/uMPH: Út 2. 11. 15:45–17:15 E124, 17:30–19:00 E124, Út 9. 11. 17:30–19:00 E124, Út 7. 12. 15:45–17:15 E124, 17:30–19:00 E124, M. Vaňák
B_Mar/vMMO: Pá 3. 12. 13:45–15:15 M17, Pá 17. 12. 13:45–15:15 M17, 15:30–17:00 M17, Pá 14. 1. 13:45–15:15 M17, 15:30–17:00 M17, V. Kunz
B_Mar/vM2PH: Pá 15. 10. 12:00–13:30 E225, Pá 5. 11. 12:00–13:30 E225, 13:45–15:15 E225, So 4. 12. 14:00–15:30 E225, Pá 17. 12. 15:30–17:00 E225, M. Šašek
B_Mar/vM3PH: So 4. 12. 15:45–17:15 E227, Pá 17. 12. 12:00–13:30 E227, 13:45–15:15 E227, Pá 14. 1. 12:00–13:30 E227, 13:45–15:15 E227, M. Šašek
Předpoklady
Předpoklady: Základním předpokladem studenta je schopnost porozumět teorii marketingu a schopnost aplikovat získané teoretické znalosti na praktické příklady z oblasti marketingového řízení podniku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl předmětu: Cílem tohoto předmětu je vymezit roli marketingu v moderní ekonomice a v jednotlivých etapách jeho vývoje a seznámit se základními definicemi všech prvků marketingu. Dále pak charakterizovat současnou situaci na národním i globálním trhu, změny v poměru sil na trhu a jejich vliv na producenta i zákazníka. Dalším cílem je vymezení úlohu produktu (výrobku nebo služby) v rámci marketingového mixu, jeho členění, jeho specifické vlastnosti a práce s produktem v jednotlivých etapách životního cyklu. Důležitým cílem je také vymezit roli směny, roli nejdůležitějších účastníků tohoto procesu a charakterizovat principy moderních a efektivních přístupů ke směně. Velmi důležitým cílem pak je seznámit s úlohou analýzy vnějšího a vnitřního prostředí podniku, charakterizovat hlavní činitele tohoto prostředí a jejich vzájemné působení. V neposlední řadě pak seznámit studenty s významem a postupy plánování v tržní ekonomice a také významem stanovení správné strategie a taktiky na základě předchozí analytické činnosti a s nutností kontrolní činnosti. Dále pak seznámit s významem a prvky informačních a komunikačních technologií a jejich užitím v podnikatelské praxi, jako neodmyslitelnou podmínkou pro dosažení úspěchu veškerého podnikání v období globalizace a hyperkonkurence. Cíl předmětu platí i pro kombinované studium.
Osnova
  • Obsah přednášek: Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Osnova přednášek: 1. Marketing jako vytváření hodnoty pro zákazníky a uspokojování jejich potřeb a přání 2. Poptávka jako důsledek potřeb, tužeb a přání zákazníka vycházející z jeho kupní síly. 3. Výrobky, služby a speciální služby. Komplexní produkt a práce s jednotlivými jeho vlastnostmi. 4. Životní cyklus produktu a vývoj navazujících veličin. Transakční versus vztahový marketing. CRM jako nástroj systematického řízení změn a zdokonalování vnitřních procesů firmy, vliv konkurence na chování podniku a na chování zákazníka. 5. Umisťování produktů na zákaznických a průmyslových trzích. 6. Segmentace trhů a práce s marketingovým mixem. Základní podmínky pro vstup na zahraniční trhy, analýza zahraničních trhů, strategie vstupu na zahraniční trhy a exportní marketing. 7. Subjekty v jednotlivých typech prostředí a konkurence. 8. Význam a metodika SWOT analýzy, metodika analýzy vnějšího makrookolí podniku, metodika analýzy vnějšího mikrookolí podniku. 9. Vnitřní zdroje podniku a vliv vnějšího okolí na práci s nimi. 10. Řízení marketingových aktivit a marketingové mixy. 11. Plánování a strategie. 12. Možnosti uskutečňování vztahového marketingu a elektronické obchodování (e-business).
Literatura
    povinná literatura
  • • Kotler, P.: Marketing management. Praha: Grada Publishing, 2001.
  • • Havlíček K., Kašík M.: Marketingové řízení malých a středních podniků. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-120-8
  • • Vaňák M., Nahodil F.: Základy marketingu – skripta. Praha: VŠFS–Eupress, 2007. ISBN: 978-80-86754-85-7
    doporučená literatura
  • Náhradní obsah: Mercer, D.: Marketing, Blackwel Publisher, Cambridge, 1996
  • • Kotler, P., Armstrong, G.: Marketing. Praha: Grada Publishing, 2004.
  • • Kolektiv autorů: Základy marketingu. Praha: Fortuna, 1997.
  • • Bureš, I.: Marketingově řízená firma. Praha: Management Press, 1992.
  • • Horáková, I.: Marketing v současné světové praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 1992. ISBN 80-85424-83-5
    neurčeno
  • www.vsfs.cz/knihovna
Výukové metody
Výukové metody: Výuka probíhá formou interaktivních přednášek s PowerPointovou prezentací, diskuse a řízených skupinových konzultací v kombinovaném studiu.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: Předmět je zakončen zápočtem (z, 4 kredity), který je podle počtu zúčastněných studentů realizován formou písemného testu nebo jako ústní zkouška.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.