B_Mar Marketing

Vysoká škola finanční a správní
zima 2011
Rozsah
2/0. 10 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Karel Eliáš, CSc. (cvičící)
Ing. Pavel Klička, PhD. (cvičící)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Ing. Miloslav Šašek (cvičící)
Ing. Miloslav Vaňák (cvičící)
Garance
Ing. Miloslav Vaňák
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Mar/pMMO: každé liché úterý 10:30–11:14 M14, každé liché úterý 11:15–12:00 M14, každé liché úterý 12:15–12:59 M14, každé liché úterý 13:00–13:45 M14, A. Klosová
B_Mar/pMPH: Čt 10:30–11:14 E007KC, Čt 11:15–12:00 E007KC, M. Vaňák
B_Mar/sMKL: St 26. 10. 14:00–15:30 K303, St 7. 12. 17:30–19:00 K203, 19:15–20:45 K203, St 14. 12. 17:30–19:00 K203, 19:15–20:45 K203, P. Klička
B_Mar/sMPH: St 12. 10. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, St 26. 10. 17:30–19:00 E228, St 9. 11. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, P. Klička
B_Mar/vMMO: Pá 18. 11. 15:30–17:00 M26, Pá 2. 12. 13:45–15:15 M26, 15:30–17:00 M26, Pá 16. 12. 13:45–15:15 M26, 15:30–17:00 M26, V. Kunz
B_Mar/vM2PH: So 19. 11. 9:45–11:15 E223, 11:30–13:00 E223, So 3. 12. 14:00–15:30 E223, Pá 16. 12. 15:30–17:00 E223, Pá 13. 1. 15:30–17:00 E223, M. Šašek
B_Mar/vM3PH: So 19. 11. 14:00–15:30 E224, So 3. 12. 9:45–11:15 E224, 11:30–13:00 E224, Pá 16. 12. 17:15–18:45 E224, Pá 13. 1. 17:15–18:45 E224, M. Šašek
Předpoklady
Základním předpokladem studenta je schopnost porozumět teorii marketingu a schopnost aplikovat získané teoretické znalosti na praktické příklady z oblasti marketingového řízení podniku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem přednášek je vymezit roli marketingu v moderní ekonomice a také v jednotlivých etapách jeho vývoje. Definovat typy zákazníků a jejich chování na trhu, faktory, které na toto chování mají vliv a charakterizovat vývoj zákaznických potřeb. Definovat také změny v poměru sil na trhu a jejich význam jako pro zákazníka, tak pro producenta (výrobce nebo poskytovatele služeb). Seznámit s vlivy vnějšího makro a mikrookolí a vnitřními zdroji (silami) podniku a se základními metodami a postupy analýzy tohoto okolí. Seznámit s Porterovou analýzou a s podstatou metody STP. Vysvětlit význam SWOT analýzy v oblasti silných a slabých stránek podniku a příležitostí i rizik. Charakterizovat nejdůležitější vnitřní zdroje podniku. Vysvětlit podstatu práce s portfolio analýzami, zejména maticí BCG a dalšími typy analýz. Dále seznámit seznámit se základními typy produktu, jeho vlastnostmi. Vysvětlit podstatu a význam práce s křivkou životního cyklu produktu. Seznámit se základními postupy a požadavky při tvorbě produktu. Charakterizovat také vývoj hlavních ekonomických ukazatelů. Seznámit se základními postupy a požadavky při tvorbě produktu a jeho umístění na trhu. Vysvětlit specifické vlastnosti produktu – služby. Vymezit úlohu práce s cenou a seznámit s hlavními externími vlivy na tvorbu ceny a strategiemi cenové tvorby. Vysvětlit podstatu jednotlivých hlavních typů cen, důvodů ke změně cen a seznámit s typy cenových slev a možnostmi reakce na cenové změny konkurence. Seznámit s prodejními cestami a organizací prodeje a specifickými vlastnostmi maloobchodu a velkoobchodu včetně jejich úlohy při tvorbě hodnoty produktu. Vysvětlit význam informací a vytváření informačních databází pro úspěšnou činnost firmy a její konkurence schopnost na trhu. Charakterizovat základní marketingové strategie, principy strategického myšlení a význam a tvorbu strategického marketingového plánu a dalších typů plánů podniku. Charakterizovat základní prvky marketingové mixu a prvky marketingového mixu ve službách. Vysvětlit možnosti práce s jednotlivými prvky marketingového mixu v rámci positioningu produktu do vybraných segmentů zákazníků. Seznámit s úlohou marketingové komunikace při řízení vztahů se zákazníky a získávání konkurenční výhody. Seznámit s prvky propagačního mixu. Vysvětlit úlohu integrované marketingové komunikace. Charakterizovat význam a úlohu logistiky v procesu marketingové komunikace a seznámit s nejdůležitějšími médii. Vysvětlit důležitost adekvátního financování propagace ve vztahu k pozici produktů na trhu a také aktuální situaci podniku v rámci konkurenčního prostředí. Vysvětlit vztah mezi vývojem křivky životního cyklu produktu a použitím prvků propagačního mixu. Dále připomenout, jak významnou úlohu sehrává internet jako součást nového a efektivnějšího vztahu mezi výrobci nebo poskytovateli služeb a jejich zákazníky i v prezentaci podniku. Charakterizovat hlavní prvky a součásti e-businessu, e-komunikace a elektronických obchodů. Charakterizovat specifickou roli prvků marketingového mixu při elektronickém obchodování i metodami kvantitativního a kvalitativního hodnocení těchto činností.
Osnova
  • 1.Charakteristika a definice marketingu. 2.Zákazník a současný marketing. 3.Směna a obchodní vztahy. 4.Vnější a vnitřní činitele. 5. Management trhu. 6.Marketingové analýzy. 7.Produkt a jeho charakteristika. 8.Životní cyklus produktu. 9.Vývoj produktu. 10.Strategie a metody stanovení ceny. 11.Změna ceny a reakce na cenové změny konkurence. 12.Distribuce produktů na trhu. 13.Prodejní cesty a organizace prodeje. 14.Maloobchodní a velkoobchodní prodej a jejich specifické vlastnosti. 15.Marketingové informace a informační soustava marketingu. 16.Marketingové strategie a marketingový plán. 17.Marketingovým mix. 18.Marketingová komunikace a propagace. 19.Logistika komunikace. 20.Výběr a vlastnosti médií a rozpočet na propagaci. 21.Propagace a životní cyklus produktu. 22.Vliv informačních technologií na marketing. 23.Elektronické podnikání a internet. 24.Základní druhy elektronického obchodování a marketingový mix.
Literatura
    povinná literatura
  • Vaňák, M.: Základy marketingu. 2.přepracované vydání. Praha: VŠFS 2011
  • Bureš, I.: Ofenzivní marketing aneb jak zaútočit na konkurenci. Praha, Managemet Press 2002
  • Kotler, P.: Marketing management. Praha, Grada Publishing, 2006
  • Havlíček, K., Kašík, M.: Marketingové řízení malých a středních podniků. Praha, Management Press, 2005
    doporučená literatura
  • Váňa, P. a kolektiv: Direct marketing v teorii a praxi. Praha, Management Press, 2006
  • Čichovský, L.: Marketing konkurenceschopnosti. Praha, Radix, 2002
  • Havlíček, K., Kašík, M.: Podnikový marketing. VŠFS, 2004
  • Chlebovský, V.: CRM - Řízení vztahů se zákazníky. Computer Press, 2005
  • Horáková, I.: Strategický marketing. Praha, Grada Publishing, 2001
  • Stuchlík, P., Dvořáček, M.: Marketing na internetu. Praha, Grada Publishing, 2000
Výukové metody
Výuka probíhá formou interaktivních přednášek s PowerPointovou prezentací, diskuse a řízených skupinových konzultací v kombinovaném studiu.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zkouškou (ZK, 7 kreditů), který je podle počtu zúčastněných studentů realizován formou písemného testu nebo jako ústní zkouška.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.