VSFS:B_Mar Marketing - Informace o předmětu
B_Mar Marketing
Vysoká škola finanční a správnízima 2014
- Rozsah
- 2/1. 10 hodin KS/semestr. 7 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Aleš Hes, CSc. (cvičící)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Aleš Hes, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Mar/cMMO: každé liché úterý 14:00–14:44 M16, každé liché úterý 14:45–15:30 M16, V. Kunz
B_Mar/cM1PH: každou lichou středu 14:00–14:44 E124, každou lichou středu 14:45–15:30 E124, A. Hes
B_Mar/cM2PH: každou sudou středu 14:00–14:44 E124, každou sudou středu 14:45–15:30 E124, A. Hes
B_Mar/cM3PH: každou sudou středu 8:45–9:29 E125, každou sudou středu 9:30–10:15 E125, A. Hes
B_Mar/pMMO: každé sudé úterý 14:00–14:44 M14, každé sudé úterý 14:45–15:30 M14, každé sudé úterý 15:45–16:29 M14, každé sudé úterý 16:30–17:15 M14, A. Klosová
B_Mar/pMPH: Po 10:30–11:14 E004, Po 11:15–12:00 E004, A. Hes
B_Mar/uMPH: Út 21. 10. 17:30–19:00 E224, 19:15–20:45 E224, Út 18. 11. 17:30–19:00 E224, Út 25. 11. 17:30–19:00 E224, Út 9. 12. 17:30–19:00 E224, A. Hes
B_Mar/vMPH: Pá 17. 10. 15:30–17:00 E024, 17:15–18:45 E024, Pá 14. 11. 17:15–18:45 E129, Pá 28. 11. 15:30–17:00 E129, 17:15–18:45 E129, A. Hes - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit pojmy a definice z oblasti marketingu. Mezi základní probírané pojmy patří metodiky analýzy prostředí, konkrétně vývoj trhu, segmentace, analýza produktu, prvky marketingového mixu. Dále pak komunikace, informace, informační technologie, marketingový výzkum a tvorba marketingového plánu. Výklad je doplněn řadou aktuálních a reálných příkladů z praxe, na kterých je úloha a cíle marketingu diskutovaná a prokazována. Na probírané pojmy navazuje v dalších semestrech řada předmětů, které předpokládají znalost těchto základních marketingových pojmů a schopnost studujících tyto získané znalosti i prakticky aplikovat.
- Osnova
- 1. Podstata a role marketingu. Charakteristika a definice marketingu. Marketingové strategie a koncepce. Zákazník a současný marketing. Směna a obchodní vztahy. Maslowova pyramida.
- 2. Prostředí pro marketing. Charakteristika prostředí. Důvody analýzy prostředí. Marketingové analýzy prostředí.
- 3. Zákaznické a průmyslové trhy. Segmentace trhu. Segmentační proměnné. Charakteristiky segmentů. Positioning. BCG matice. Paretův princip.
- 4. Produkt. Rozdělení a vlastnosti produktů. Čtyřstupňová analýza produktu. Produktový mix. Životní cyklus produktu. Dimenze produktu jako nástroj odlišení se a zaujetí. Inovace produktu.
- 5. Cena. Strategie stanovení ceny. Metody stanovení ceny. Změna ceny. Reakce na ceny konkurence.
- 6. Distribuce. Distribuční kanály a organizace prodeje. Distribuce a konkurenční výhoda. Distribuční strategie.
- 7. Informace. Informační soustavy. Zdroje informací. Způsoby získávání, uchovaní a zpracování informací. Zpětná vazba.
- 8. Komunikace. Marketingový komunikační mix. Nástroje marketingové komunikace.
- 9. Moderní informační technologie, elektronické podnikání a internet. Elektronický obchod.
- 10. Marketingový výzkum. Význam marketingového výzkumu pro rozhodování. Metody marketingového výzkumu. Aplikace.
- 11. Marketingový plán. Výchozí aktivity. Proces marketingového plánování. Prezentace plánu.
- 12. Konkurence. Identifikace konkurentů. Strategie konkurentů. Analýzy konkurence. Konkurence a zdroj konkurenční výhody. Informace o zakončení předmětu.
- Literatura
- povinná literatura
- VAŇÁK, M. Základy marketingu, Praha: Eupress, 2011, ISBN: 978-80-7408-051-7.
- Moderní řízení, měsíčník vydavatelství Economia, vybrané články pojící se k tématu předmětu.
- KOTLER, P. Marketing management, Grada Publishing, Praha, 2001, 719 s., ISBN 80-247-0016-6
- KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie, Praha: Eupress, 2009. 249 s. ISBN 978-80-7408-022-7
- • VEJDĚLEK, J. Jak sestavit marketingový plán, Grada Publishing, Praha 1996, 117 s. ISBN: 80-7169-542-4
- doporučená literatura
- CHAN KIM, W. MAUBORGNE, R. Strategie modrého oceánu, Praha, Management press, 2005, 231 s. ISBN 80-7261-128-3
- COOPER, J., LANE, P. Marketingové plánování, Grada Publishing, Praha, 1999, 229 s. ISBN 80-7169-641-2
- FISK P. Staňte se marketingovým géniem, Computer Press, 2006, Brno, 348 s., ISBN 80-251-1319-1
- KOTLER, P. 10 smrtelných marketingových hříchů, Grada Publishing, Praha, 2005, 139 s. ISBN 80-247-0969-4
- KOTLER, P. Inovativní marketing, Grada Publishing, Praha, 2006, 199 s. ISBN 80-247-0921-X
- KOZEL, R. Moderní marketingový výzkum, Praha, Grada Publishing, Praha, 2006, 277 s. ISBN 80-247-0966-X
- PRAHALAND, C.K., RAMASWAMY, V. Budoucnost konkurence, Management press, Praha, 2005, 277 s. ISBN 80-7261-126-7
- ŠAŠEK, M. Řízení vztahů se zákazníky, Praha: Eupress, 2010. 115 s. ISBN 978-80-7408-025-8
- WESTWOOD, J. Jak sestavit marketingový plán, Grada Publishing, Praha, 1999, 117 s. ISBN 80-7169-542-4
- Výukové metody
- Přednášky v prezenční formě studia. Řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na přednáškách a cvičení v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 55%. Studujícím, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet proběhne buď formou obhajoby a prezentací seminárních prací na zadaná témata, která vyučující vyhlásí v prvních dvou týdnech semestru nebo formou písemného zaškrtávajícího testu. Zkouška je písemná v podobě doplňovacího testu z probírané látky a z celého rozsahu předmětu. Okruhy otázek jsou analogické s osnovou předmětu a budou studujícím zveřejněny na první přednášce, jsou i k dispozici v IS, ve studijních materiálech k předmětu Marketing. Doporučená doba k zodpovězení otázek v písemném zkouškovém testu je 40 minut. Odpovědi doplňují studující v rozsahu dvou stránek na A4. O způsobu a formách odpovědí poučí vyučující studující před zahájením zkoušky. V případě neúspěchu studujících v písemné části zkoušky rozhoduje vyučující o dalším postupu. Vzhledem k počtu kreditů musí být odpovědi na dané otázky studujících vyčerpávající a kvalitně podané. Při závažných nedostatcích ve znalostech opakuje studující písemnou zkoušku v dalším termínu, případně je možné při drobných nedostatcích „opravit“ hodnocení pohovorem. O těchto možnostech a způsobu provedení pohovoru rozhoduje vyučující.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2014/B_Mar