B_Mar Marketing

Vysoká škola finanční a správní
zima 2013
Rozsah
2/1. 10 hodin KS/semestr. 7 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Aleš Hes, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Aleš Hes, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Mar/cMMO: každé sudé úterý 8:45–9:29 M14, každé sudé úterý 9:30–10:15 M14, A. Klosová
B_Mar/cM1PH: každou lichou středu 14:00–14:44 E127, každou lichou středu 14:45–15:30 E127, A. Hes
B_Mar/cM2PH: každou sudou středu 15:45–16:29 E123, každou sudou středu 16:30–17:15 E123, A. Hes
B_Mar/cM3PH: každou sudou středu 14:00–14:44 E128, každou sudou středu 14:45–15:30 E128, A. Hes
B_Mar/cM4PH: každou lichou středu 15:45–16:29 E225, každou lichou středu 16:30–17:15 E225, A. Hes
B_Mar/pMMO: St 8:45–9:29 M14, St 9:30–10:15 M14, V. Kunz
B_Mar/pMPH: Po 12:15–12:59 E007KC, Po 13:00–13:45 E007KC, A. Hes
B_Mar/uMKL: Út 15. 10. 14:00–15:30 K212, 15:45–17:15 K212, Út 29. 10. 17:30–19:00 K212, Út 12. 11. 14:00–15:30 K212, 15:45–17:15 K212, V. Kunz
B_Mar/uMPH: Út 22. 10. 17:30–19:00 E127, Út 5. 11. 17:30–19:00 E127, Út 19. 11. 17:30–19:00 E127, Út 26. 11. 17:30–19:00 E127, Út 3. 12. 17:30–19:00 E127, A. Hes
B_Mar/vMMO: So 5. 10. 8:00–9:30 M14, So 16. 11. 8:00–9:30 M14, 9:45–11:15 M14, So 30. 11. 8:00–9:30 M14, 9:45–11:15 M14, A. Klosová
B_Mar/vMPH: Pá 22. 11. 15:30–17:00 E126, So 7. 12. 9:45–11:15 E128, 11:30–13:00 E128, So 4. 1. 9:45–11:15 E128, 11:30–13:00 E128, A. Hes
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit pojmy a definice z oblasti marketingu. Mezi základní probírané pojmy patří metodiky analýzy prostředí, konkrétně vývoj trhu, segmentace, analýza produktu, prvky marketingového mixu. Dále pak komunikace, informace, informační technologie, marketingový výzkum a tvorba marketingového plánu. Výklad je doplněn řadou aktuálních a reálných příkladů z praxe, na kterých je úloha a cíle marketingu diskutovaná a prokazována. Na probírané pojmy navazuje v dalších semestrech řada předmětů, které předpokládají znalost těchto základních marketingových pojmů a schopnost studujících tyto získané znalosti i prakticky aplikovat.
Osnova
  • 1. Podstata a role marketingu. Charakteristika a definice marketingu. Marketingové koncepce. Zákazník a současný marketing. Směna a obchodní vztahy. Maslowova pyramida.
  • 2. Prostředí. Co představuje prostředí. Důvody a metody analýzy prostředí. Marketing a analýza prostředí. SWOT analýza.
  • 3. Zákaznické a průmyslové trhy. Segmentace trhu. Segmentační proměnné. Charakteristiky segmentů. BCG matice. Paterův princip.
  • 4. Produkt. Rozdělení a vlastnosti. Čtyřstupňová analýza produktu. Produktový mix. Životní cyklus produktu. Produkt jako nástroj odlišení se a zaujetí. Vznik produktu. Inovace.
  • 5. Cena. Strategie stanovení ceny. Změna ceny. Reakce na ceny konkurence.
  • 6. Distribuce. Distribuční kanály a organizace prodeje. Distribuce a konkurenční výhoda. Distribuční strategie.
  • 7. Informace. Informační soustavy. Zdroje informací. Způsoby získávání, uchovaní a zpracování informací. Zpětná vazba.
  • 8. Komunikace. Marketingový komunikační mix. Nástroje marketingové komunikace.
  • 9. Moderní informační technologie, elektronické podnikání a internet. Elektronický obchod.
  • 10. Marketingový výzkum. Význam marketingového výzkumu pro rozhodování. Metodika a metody marketingového výzkumu. Aplikace.
  • 11. Marketingový plán. Výchozí aktivity. Proces marketingového plánování. Prezentace plánu.
  • 12. Konkurence. Identifikace konkurentů. Strategie konkurentů. Analýzy konkurence. Konkurence a zdroj konkurenční výhody. Shrnutí, opakování, informace o zakončení předmětu.
Literatura
    povinná literatura
  • VAŇÁK, M. Základy marketingu, Praha: Eupress, 2011, ISBN: 978-80-7408-051-7.
  • Moderní řízení, měsíčník vydavatelství Economia, vybrané články pojící se k tématu předmětu.
  • KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie, Praha: Eupress, 2009. 249 s. ISBN 978-80-7408-022-7
    doporučená literatura
  • CHAN KIM, W. MAUBORGNE, R. Strategie modrého oceánu, Praha, Management press, 2005, 231 s. ISBN 80-7261-128-3
  • COOPER, J., LANE, P. Marketingové plánování, Grada Publishing, Praha, 1999, 229 s. ISBN 80-7169-641-2
  • FISK P. Staňte se marketingovým géniem, Computer Press, 2006, Brno, 348 s., ISBN 80-251-1319-1
  • KOTLER, P. 10 smrtelných marketingových hříchů, Grada Publishing, Praha, 2005, 139 s. ISBN 80-247-0969-4
  • KOTLER, P. Marketing management, Grada Publishing, Praha, 2001, 719 s., ISBN 80-247-0016-6
  • KOTLER, P. Inovativní marketing, Grada Publishing, Praha, 2006, 199 s. ISBN 80-247-0921-X
  • KOZEL, R. Moderní marketingový výzkum, Praha, Grada Publishing, Praha, 2006, 277 s. ISBN 80-247-0966-X
  • PRAHALAND, C.K., RAMASWAMY, V. Budoucnost konkurence, Management press, Praha, 2005, 277 s. ISBN 80-7261-126-7
  • ŠAŠEK, M. Řízení vztahů se zákazníky, Praha: Eupress, 2010. 115 s. ISBN 978-80-7408-025-8
  • • VEJDĚLEK, J. Jak sestavit marketingový plán, Grada Publishing, Praha 1996, 117 s. ISBN: 80-7169-542-4
  • WESTWOOD, J. Jak sestavit marketingový plán, Grada Publishing, Praha, 1999, 117 s. ISBN 80-7169-542-4
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia. Řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na přednáškách a cvičení v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studujícím, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet proběhne buď formou obhajoby a prezentací seminárních prací na zadaná témata, která vyučující vyhlásí v prvních dvou týdnech semestru nebo formou písemného zaškrtávajícího testu. Zkouška je písemná v podobě doplňovacího testu z probírané látky a z celého rozsahu předmětu. Okruhy otázek jsou analogické s osnovou předmětu a budou studujícím zveřejněny na první přednášce, jsou i k dispozici v IS, ve studijních materiálech k předmětu Marketing. Doporučená doba k zodpovězení otázek v písemném zkouškovém testu je 40 minut. Odpovědi doplňují studující v rozsahu dvou stránek na A4. O způsobu a formách odpovědí poučí vyučující studující před zahájením zkoušky. V případě neúspěchu studujících v písemné části zkoušky rozhoduje vyučující o dalším postupu. Vzhledem k počtu kreditů musí být odpovědi na dané otázky studujících vyčerpávající a kvalitně podané. Při závažných nedostatcích ve znalostech opakuje studující písemnou zkoušku v dalším termínu, případně je možné při drobných nedostatcích „opravit“ hodnocení pohovorem. O těchto možnostech a způsobu provedení pohovoru rozhoduje vyučující.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.