B_Mar Marketing

Vysoká škola finanční a správní
zima 2009
Rozsah
2/0/0. 8hodin/semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Klička, PhD. (cvičící)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Novotná (cvičící)
Ing. Miloslav Šašek (cvičící)
Ing. Miloslav Vaňák (cvičící)
Garance
Ing. Miloslav Vaňák
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Mar/pMKL: Út 12:15–12:59 K211, Út 13:00–13:45 K211, P. Klička
B_Mar/pMMO: Út 10:30–11:14 M24, Út 11:15–12:00 M24, A. Klosová
B_Mar/pMPH: Po 15:45–16:29 E007KC, Po 16:30–17:15 E007KC, M. Vaňák
B_Mar/sMKL: St 7. 10. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, St 21. 10. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, P. Klička
B_Mar/sM1aPH: St 30. 9. 17:30–19:00 E225, St 14. 10. 19:15–20:45 E225, St 11. 11. 17:30–19:00 E225, 19:15–20:45 E225, M. Vaňák
B_Mar/sM1bPH: St 30. 9. 19:15–20:45 E227, St 14. 10. 17:30–19:00 E227, St 4. 11. 17:30–19:00 E222, 19:15–20:45 E222, M. Vaňák
B_Mar/vMMO: Pá 16. 10. 12:00–13:30 M15, Pá 30. 10. 12:00–13:30 M15, Pá 13. 11. 12:00–13:30 M15, 13:45–15:15 M15, V. Kunz
B_Mar/vM2PH: So 31. 10. 9:45–11:15 E128, 11:30–13:00 E128, Pá 13. 11. 15:30–17:00 E128, Pá 11. 12. 13:45–15:15 E128, M. Šašek
B_Mar/vM3PH: Pá 13. 11. 17:15–18:45 E129, Pá 27. 11. 12:00–13:30 E129, 13:45–15:15 E129, Pá 11. 12. 12:00–13:30 E129, M. Šašek
Předpoklady
Předpoklady: Základním předpokladem studenta je schopnost porozumět teorii marketingu a schopnost aplikovat získané teoretické znalosti na praktické příklady z oblasti marketingového řízení podniku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem tohoto předmětu je vymezit roli marketingu v moderní ekonomice a v jednotlivých etapách jeho vývoje a seznámit se základními definicemi všech prvků marketingu. Dále pak charakterizovat současnou situaci na národním i globálním trhu, změny v poměru sil na trhu a jejich vliv na producenta i zákazníka. Dalším cílem je vymezení úlohu produktu (výrobku nebo služby) v rámci marketingového mixu, jeho členění, jeho specifické vlastnosti a práce s produktem v jednotlivých etapách životního cyklu. Důležitým cílem je také vymezit roli směny, roli nejdůležitějších účastníků tohoto procesu a charakterizovat principy moderních a efektivních přístupů ke směně. Velmi důležitým cílem pak je seznámit s úlohou analýzy vnějšího a vnitřního prostředí podniku, charakterizovat hlavní činitele tohoto prostředí a jejich vzájemné působení. V neposlední řadě pak seznámit studenty s významem a postupy plánování v tržní ekonomice a také významem stanovení správné strategie a taktiky na základě předchozí analytické činnosti a s nutností kontrolní činnosti. Dále pak seznámit s významem a prvky informačních a komunikačních technologií a jejich užitím v podnikatelské praxi, jako neodmyslitelnou podmínkou pro dosažení úspěchu veškerého podnikání v období globalizace a hyperkonkurence.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Marketing jako vytváření hodnoty pro zákazníky a uspokojování jejich potřeb a přání 2. Poptávka jako důsledek potřeb, tužeb a přání zákazníka vycházející z jeho kupní síly. 3. Výrobky, služby a speciální služby. Komplexní produkt a práce s jednotlivými jeho vlastnostmi. 4. Životní cyklus produktu a vývoj navazujících veličin. Transakční versus vztahový marketing. CRM jako nástroj systematického řízení změn a zdokonalování vnitřních procesů firmy, vliv konkurence na chování podniku a na chování zákazníka. 5. Umisťování produktů na zákaznických a průmyslových trzích. 6. Segmentace trhů a práce s marketingovým mixem. Základní podmínky pro vstup na zahraniční trhy, analýza zahraničních trhů, strategie vstupu na zahraniční trhy a exportní marketing. 7. Subjekty v jednotlivých typech prostředí a konkurence. 8. Význam a metodika SWOT analýzy, metodika analýzy vnějšího makrookolí podniku, metodika analýzy vnějšího mikrookolí podniku. 9. Vnitřní zdroje podniku a vliv vnějšího okolí na práci s nimi. 10. Řízení marketingových aktivit a marketingové mixy. 11. Plánování a strategie. 12. Možnosti uskutečňování vztahového marketingu a elektronické obchodování (e-business).
Literatura
  • Havlíček K., Kašík M.: Marketingové řízení malých a středních podniků. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-120-8
  • Vaňák M., Nahodil F.: Základy marketingu – skripta. Praha: VŠFS–Eupress, 2007. ISBN: 978-80-86754-85-7
  • Bureš, I.: Marketingově řízená firma. Praha: Management Press, 1992.
  • Kotler, P., Armstrong, G.: Marketing. Praha: Grada Publishing, 2004.
  • Horáková, I.: Marketing v současné světové praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 1992. ISBN 80-85424-83-5
  • Kotler, P.: Marketing management. Praha: Grada Publishing, 2001.
  • Kolektiv autorů: Základy marketingu. Praha: Fortuna, 1997.
Metody hodnocení
Vyučující metody: interaktivní přednášky s PowerPointovou prezentací a diskuse Metody hodnocení: Zkouška formou testu nebo ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.