B_Mar Marketing

University of Finance and Administration
Winter 2011
Extent and Intensity
2/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Karel Eliáš, CSc. (seminar tutor)
Ing. Pavel Klička, PhD. (seminar tutor)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Miloslav Šašek (seminar tutor)
Ing. Miloslav Vaňák (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Miloslav Vaňák
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_Mar/pMMO: each odd Tuesday 10:30–11:14 M14, each odd Tuesday 11:15–12:00 M14, each odd Tuesday 12:15–12:59 M14, each odd Tuesday 13:00–13:45 M14, A. Klosová
B_Mar/pMPH: Thu 10:30–11:14 E007KC, Thu 11:15–12:00 E007KC, M. Vaňák
B_Mar/sMKL: Wed 26. 10. 14:00–15:30 K303, Wed 7. 12. 17:30–19:00 K203, 19:15–20:45 K203, Wed 14. 12. 17:30–19:00 K203, 19:15–20:45 K203, P. Klička
B_Mar/sMPH: Wed 12. 10. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, Wed 26. 10. 17:30–19:00 E228, Wed 9. 11. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, P. Klička
B_Mar/vMMO: Fri 18. 11. 15:30–17:00 M26, Fri 2. 12. 13:45–15:15 M26, 15:30–17:00 M26, Fri 16. 12. 13:45–15:15 M26, 15:30–17:00 M26, V. Kunz
B_Mar/vM2PH: Sat 19. 11. 9:45–11:15 E223, 11:30–13:00 E223, Sat 3. 12. 14:00–15:30 E223, Fri 16. 12. 15:30–17:00 E223, Fri 13. 1. 15:30–17:00 E223, M. Šašek
B_Mar/vM3PH: Sat 19. 11. 14:00–15:30 E224, Sat 3. 12. 9:45–11:15 E224, 11:30–13:00 E224, Fri 16. 12. 17:15–18:45 E224, Fri 13. 1. 17:15–18:45 E224, M. Šašek
Prerequisites (in Czech)
Základním předpokladem studenta je schopnost porozumět teorii marketingu a schopnost aplikovat získané teoretické znalosti na praktické příklady z oblasti marketingového řízení podniku.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem přednášek je vymezit roli marketingu v moderní ekonomice a také v jednotlivých etapách jeho vývoje. Definovat typy zákazníků a jejich chování na trhu, faktory, které na toto chování mají vliv a charakterizovat vývoj zákaznických potřeb. Definovat také změny v poměru sil na trhu a jejich význam jako pro zákazníka, tak pro producenta (výrobce nebo poskytovatele služeb). Seznámit s vlivy vnějšího makro a mikrookolí a vnitřními zdroji (silami) podniku a se základními metodami a postupy analýzy tohoto okolí. Seznámit s Porterovou analýzou a s podstatou metody STP. Vysvětlit význam SWOT analýzy v oblasti silných a slabých stránek podniku a příležitostí i rizik. Charakterizovat nejdůležitější vnitřní zdroje podniku. Vysvětlit podstatu práce s portfolio analýzami, zejména maticí BCG a dalšími typy analýz. Dále seznámit seznámit se základními typy produktu, jeho vlastnostmi. Vysvětlit podstatu a význam práce s křivkou životního cyklu produktu. Seznámit se základními postupy a požadavky při tvorbě produktu. Charakterizovat také vývoj hlavních ekonomických ukazatelů. Seznámit se základními postupy a požadavky při tvorbě produktu a jeho umístění na trhu. Vysvětlit specifické vlastnosti produktu – služby. Vymezit úlohu práce s cenou a seznámit s hlavními externími vlivy na tvorbu ceny a strategiemi cenové tvorby. Vysvětlit podstatu jednotlivých hlavních typů cen, důvodů ke změně cen a seznámit s typy cenových slev a možnostmi reakce na cenové změny konkurence. Seznámit s prodejními cestami a organizací prodeje a specifickými vlastnostmi maloobchodu a velkoobchodu včetně jejich úlohy při tvorbě hodnoty produktu. Vysvětlit význam informací a vytváření informačních databází pro úspěšnou činnost firmy a její konkurence schopnost na trhu. Charakterizovat základní marketingové strategie, principy strategického myšlení a význam a tvorbu strategického marketingového plánu a dalších typů plánů podniku. Charakterizovat základní prvky marketingové mixu a prvky marketingového mixu ve službách. Vysvětlit možnosti práce s jednotlivými prvky marketingového mixu v rámci positioningu produktu do vybraných segmentů zákazníků. Seznámit s úlohou marketingové komunikace při řízení vztahů se zákazníky a získávání konkurenční výhody. Seznámit s prvky propagačního mixu. Vysvětlit úlohu integrované marketingové komunikace. Charakterizovat význam a úlohu logistiky v procesu marketingové komunikace a seznámit s nejdůležitějšími médii. Vysvětlit důležitost adekvátního financování propagace ve vztahu k pozici produktů na trhu a také aktuální situaci podniku v rámci konkurenčního prostředí. Vysvětlit vztah mezi vývojem křivky životního cyklu produktu a použitím prvků propagačního mixu. Dále připomenout, jak významnou úlohu sehrává internet jako součást nového a efektivnějšího vztahu mezi výrobci nebo poskytovateli služeb a jejich zákazníky i v prezentaci podniku. Charakterizovat hlavní prvky a součásti e-businessu, e-komunikace a elektronických obchodů. Charakterizovat specifickou roli prvků marketingového mixu při elektronickém obchodování i metodami kvantitativního a kvalitativního hodnocení těchto činností.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Charakteristika a definice marketingu. 2.Zákazník a současný marketing. 3.Směna a obchodní vztahy. 4.Vnější a vnitřní činitele. 5. Management trhu. 6.Marketingové analýzy. 7.Produkt a jeho charakteristika. 8.Životní cyklus produktu. 9.Vývoj produktu. 10.Strategie a metody stanovení ceny. 11.Změna ceny a reakce na cenové změny konkurence. 12.Distribuce produktů na trhu. 13.Prodejní cesty a organizace prodeje. 14.Maloobchodní a velkoobchodní prodej a jejich specifické vlastnosti. 15.Marketingové informace a informační soustava marketingu. 16.Marketingové strategie a marketingový plán. 17.Marketingovým mix. 18.Marketingová komunikace a propagace. 19.Logistika komunikace. 20.Výběr a vlastnosti médií a rozpočet na propagaci. 21.Propagace a životní cyklus produktu. 22.Vliv informačních technologií na marketing. 23.Elektronické podnikání a internet. 24.Základní druhy elektronického obchodování a marketingový mix.
Literature
    required literature
  • Vaňák, M.: Základy marketingu. 2.přepracované vydání. Praha: VŠFS 2011
  • Bureš, I.: Ofenzivní marketing aneb jak zaútočit na konkurenci. Praha, Managemet Press 2002
  • Kotler, P.: Marketing management. Praha, Grada Publishing, 2006
  • Havlíček, K., Kašík, M.: Marketingové řízení malých a středních podniků. Praha, Management Press, 2005
    recommended literature
  • Váňa, P. a kolektiv: Direct marketing v teorii a praxi. Praha, Management Press, 2006
  • Čichovský, L.: Marketing konkurenceschopnosti. Praha, Radix, 2002
  • Havlíček, K., Kašík, M.: Podnikový marketing. VŠFS, 2004
  • Chlebovský, V.: CRM - Řízení vztahů se zákazníky. Computer Press, 2005
  • Horáková, I.: Strategický marketing. Praha, Grada Publishing, 2001
  • Stuchlík, P., Dvořáček, M.: Marketing na internetu. Praha, Grada Publishing, 2000
Teaching methods (in Czech)
Výuka probíhá formou interaktivních přednášek s PowerPointovou prezentací, diskuse a řízených skupinových konzultací v kombinovaném studiu.
Assessment methods (in Czech)
Předmět je zakončen zkouškou (ZK, 7 kreditů), který je podle počtu zúčastněných studentů realizován formou písemného testu nebo jako ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009, Winter 2009, Summer 2010, Winter 2010, Summer 2011, summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Winter 2013, Summer 2014, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2011/B_Mar