VSFS:B_Mar Marketing - Informace o předmětu
B_Mar Marketing
Vysoká škola finanční a správnízima 2024
- Rozsah
- 2/1. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Aleš Hes, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Aleš Hes, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Mar/cMPH: každé liché pondělí 12:15–12:59 E306, každé liché pondělí 13:00–13:45 E306, A. Hes
B_Mar/pMPH: St 12:15–12:59 E306, St 13:00–13:45 E306, kromě St 23. 10. ; a St 20. 11. 14:00–15:30 E007KC, A. Hes - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit pojmy a definice z oblasti marketingu. Mezi základní probírané pojmy patří metodiky analýzy prostředí, konkrétně vývoj trhu, segmentace, analýza produktu, prvky marketingového mixu. Dále pak komunikace, informace, informační technologie, marketingový výzkum a tvorba marketingového plánu. Výklad je doplněn řadou aktuálních a reálných příkladů z praxe, na kterých je úloha a cíle marketingu diskutovaná a prokazována. Na probírané pojmy navazuje v dalších semestrech řada předmětů, které předpokládají znalost těchto základních marketingových pojmů a schopnost studujících tyto získané znalosti i prakticky aplikovat.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit pojmy a definice z oblasti marketingu. Mezi základní probírané pojmy patří metodiky analýzy prostředí, konkrétně vývoj trhu, segmentace, analýza produktu, prvky marketingového mixu. Dále pak komunikace, informace, informační technologie, marketingový výzkum a tvorba marketingového plánu.
- Osnova
- 1. Podstata a role marketingu. Charakteristika a definice marketingu. Marketingové strategie a koncepce. Zákazník a současný marketing. Směna a obchodní vztahy. Maslowova pyramida.
- 2. Prostředí pro marketing. Charakteristika prostředí. Důvody analýzy prostředí. Marketingové analýzy prostředí.
- 3. Zákaznické a průmyslové trhy. Segmentace trhu. Segmentační proměnné. Charakteristiky segmentů. Positioning. BCG matice. Paretův princip.
- 4. Produkt. Rozdělení a vlastnosti produktů. Čtyřstupňová analýza produktu. Produktový mix. Životní cyklus produktu. Dimenze produktu jako nástroj odlišení se a zaujetí. Inovace produktu.
- 5. Cena. Strategie stanovení ceny. Metody stanovení ceny. Změna ceny. Reakce na ceny konkurence.
- 6. Distribuce. Distribuční kanály a organizace prodeje. Distribuce a konkurenční výhoda. Distribuční strategie.
- 7. Informace. Informační soustavy. Zdroje informací. Způsoby získávání, uchovaní a zpracování informací. Zpětná vazba.
- 8. Komunikace. Marketingový komunikační mix. Nástroje marketingové komunikace.
- 9. Moderní informační technologie, elektronické podnikání a internet. Elektronický obchod.
- 10. Marketingový výzkum. Význam marketingového výzkumu pro rozhodování. Metody marketingového výzkumu. Aplikace.
- 11. Marketingový plán. Výchozí aktivity. Proces marketingového plánování. Prezentace plánu.
- 12. Konkurence. Identifikace konkurentů. Strategie konkurentů. Analýzy konkurence. Konkurence a zdroj konkurenční výhody. Informace o zakončení předmětu.
- Literatura
- povinná literatura
- KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 3., akt. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2015. ISBN 978-80-7408-100-2.
- KOTLER, Philip, Hermawan KARTAJAYA a Iwan SETIAWAN. Marketing 4.0: moving from traditional to digital. In: . [2017]. ISBN 978-1-119-34114-7.
- DIB, Allan. Marketingový plán na jednu stránku: nejrychlejší cesta k penězům. Přeložil Martin ŠIKÝŘ. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2591-3.
- GODIN, Seth. Tohle je marketing!: zcela nový přístup k marketingu, prodeji a reklamě. Přeložil Eva MAŠKOVÁ KŘÁPKOVÁ. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2567-8.
- JADERNÁ, Eva. Moderní retail marketing. Praha: Grada Publishing, 2021. Expert. ISBN 978-80-271-1384-2.
- TAHAL, Radek. Základní metody sběru primárních dat v marketingovém výzkumu. V Praze: C. H. Beck, 2015. ISBN 978-80-7400-585-5.
- WESTWOOD, John. Sestavte dobrý marketingový plán: jak správně stanovit strategii, efektivně plánovat a dosahovat marketingových cílů. Přeložil Tomáš PIŇOS. V Brně: Lingea, 2020. Vstříc úspěchu. ISBN 978-80-7508-624-2.
- KARLÍČEK, Miroslav. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5769-8.
- doporučená literatura
- HES, Aleš. Hodnotové aspekty interkulturní komunikace. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014. ISBN 978-80-7408-108-8.
- VYSEKALOVÁ, Jitka. Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
- KOZEL, R. Moderní marketingový výzkum, Praha, Grada Publishing, Praha, 2006, 277 s. ISBN 80-247-0966-X
- JESENSKÝ, Daniel. Marketingová komunikace v místě prodeje: POP, POS, in-store, shopper marketing. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0252-5.
- MUŽÍK, Tomáš. Prodej na prvním místě: manuál pro firmy, jak pomocí sociálních sítí opravdu vydělávat. [Česko]: [Tomáš Mužík], 2019. ISBN 978-80-2705-660-6.
- Výukové metody
- Přednášky v prezenční formě studia. Řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na přednáškách a cvičení v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 55%. Studujícím, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu). Tyto podmínky platí i pro výuku on line v době omezení kontaktní výuky.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet proběhne buď formou obhajoby a prezentací seminárních prací na zadaná témata, která vyučující vyhlásí v prvních dvou týdnech semestru nebo formou písemného zaškrtávajícího testu. Zkouška je písemná v podobě doplňovacího testu z probírané látky a z celého rozsahu předmětu. Okruhy otázek jsou analogické s osnovou předmětu a jsou k dispozici v IS, ve studijních materiálech k předmětu Marketing. Doporučená doba k zodpovězení otázek v písemném zkouškovém testu je 40 minut. Odpovědi doplňují studující v rozsahu dvou stránek na A4. O způsobu a formách odpovědí poučí vyučující studující před zahájením zkoušky. V případě neúspěchu studujících v písemné části zkoušky rozhoduje vyučující o dalším postupu. Vzhledem k počtu kreditů musí být odpovědi na dané otázky studujících vyčerpávající a kvalitně podané. Při závažných nedostatcích ve znalostech opakuje studující písemnou zkoušku v dalším termínu, případně je možné při drobných nedostatcích „opravit“ hodnocení pohovorem. O těchto možnostech a způsobu provedení pohovoru rozhoduje vyučující.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2024/B_Mar